دستور پخت

طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی : با این غذا ۱۰۰ سال عمر کنید

خورش قلیه ماهی

یکی از معروف‌ترین خورش‌های ایرانی متعلق به جنوب ایران خصوصا استانهای بوشهر و هرمزگان می باشد. در طبخ این غذا از سبزی جات مخصوص ( گشنیز و شنبلیله ) تمبر هندی ادویه جات و ماهی جنوبی استفاده میشه و مربوط به فصل خاصی نیست. معمولا شهرهای جنوبی هریک قلیه ماهی را به شکلی متفاوت درست میکنند اما ترکیب سبزی ها و چاشنی‌ها تقریبا مشابه است و تفاوت اصلی در نوع ماهی مصرف شده است.

مواد لازم برای ۲ تا ۴ نفر

ماهی بدون استخوان نیم کیلو
۳۰۰ گرم سبزی قلیه خرد شده (شامل ۲۵۰ گرم گشنیز و ۵۰ گرم شنبلیله)
۶ حبه سیر
۱ بسته ۲۵۰ گرمی تمر هندی
یک عدد پیاز متوسط
یک قاشق چایخوری زردچوبه
۲ قاشق غذاخوری آرد گندم
به میزان لازم نمک و فلفل قرمز

از چه ماهی ای استفاده کنیم ؟

شما می توانید از تکه های درشت میش، سرخو ، شیر ،هامور، سنگسر ، سکن استفاده کنید.

نکات

 یکی از مهمترین قسمت های درست کردن قلیه ماهی انتخاب ماهی مناسب برای این غذا است. توجه داشته باشید که ماهی هایی که گوشت خیلی نرمی دارند برای تهیه این غذا مناسب نیستند زیرا ممکن است له شوند و ظاهر خورش را خراب کنند. این غذا سرشار از انواع ویتامین‌های A ، C ، D ، E گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۵، B۶ ، اسید چرب امگا ۳، سدیم، پتاسیم، کربوهیدرات، پروتئین، فیبر، ید، فسفر، کلسیم، آهن، منیزیم و اسید فولیک است.

دستورتهیه قلیه ماهی

ماهی خرد شده رو نمک زده و بذارید طعم دار بشه، از تکه های درشت ماهی و بدون استخوان استفاده کنید.
تمر هندی رو با ۲ لیوان آب و ۲ قاشق آرد بذارید خیس بخوره.
پیاز رو نگینی خرد کرده و در روغن تفت بدید.سیر رو رنده کرده و با فلفل و زردچوبه و نمک مخلوط کنید و وقتی پیاز طلایی شد این مخلوط رو هم اضافه و تفت بدید.
سپس سبزی رو هم اضافه و خوب با پیاز و مخلوط سیر تفت بدید و وقتی خوب تفت داده شد نصف لیوان آب اضافه کنید و اجازه بدید سبزی کمی بپزه.حالا تمر هندی که با آب و آرد گذاشتید خیس بخوره از صافی رد کنید و روی سبزی ها بریزید.
حالا یک لیوان آب دیگه روی باقیمونده تمر ریخته و از صافی رد کرده و توی قابلمه غذا بریزید یعنی کلا سه لیوان. به هیچ عنوان در قابلمه رو نمیبندیم بلکه نیمه باز میذاریم.
ماهی ها رو بشورید تا نمکش شسته بشه و وقتی آب قلیه جوشید ماهی رو هم اضافه کنید.
همچنان در قابلمه باید نیمه باز باقی بمونه تا اینکه ماهی پخته شه (بسته به نوع ماهی فرق میکنه. حدود بیست تا سی دقیقه. مثلا واسه ماهی «شیر» نیم ساعت)بعد زیرش رو کم میکنیم تا قلیه جا بیافته حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، در قابلمه تا آخر پخت نیم باز باشه.قلیه ماهی خیلی زود پخته و آماده میشه.

خرید ماهی تازه جنوب از فروشگاه محصولات ارگانیک لیان

‫۲.۷/۵ ‫(۳ نظر)

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *