مجله لیان

خاویار و خواص شگفت انگیز

قیمت خاویار

وقتی به خاویار فکر می کنید چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ یک غذای لوکس؟ یک پیش غذای لاچکری در یک رستوران شیک؟ آیا خاصیت هم دارد یا فقط به عنوان یک غذای لوکس مصرف میشود؟با ما همراه باشید تا با خواص خاویار بیشتر آشنا شوید.

متخصصین تغذیه خاویار را که تخم ماهی های خاویاری هست به عنوان یک نیروگاه تعذیه ای توصیف می کنند. خاویار به طور کلی بسیار گران است. با این حال، به عنوان یک غذای دریایی لذیذ شناخته شده است. آنها تخم های انواع مختلف ماهیان خاویاری هستند. رایج ترین انواع آن بلوگا و سوروگا هستند.

انواع دیگر عبارتند از: هکلبک، استرلت، اوسترا و کالوگا. خاویارها بافتی لزج دارند و مزه شوری دارند. ظاهر و طعم همه ی خاویارها یکسان نیست و همچنین رنگ های متفاوتی دارند. بیشتر رنگ قرمز و مشکی رایج هست. خاویار صرف نظر از اندازه، رنگ و طیف طعم آن، مجموعه ای از فواید سلامتی را ارائه می دهند. به بررسی خواص خاویار می پردازیم با ما همراه باشید.

انواع خاویار

ارزش غذایی خاویار

خاویار دارای ارزش غذایی غنی است. به عنوان مثال، یک وعده خاویار تقریبا دو برابر نیاز روزانه ویتامین B1 را تامین می کند. این ویتامین به رشد و عملکرد سیستم عصبی ما کمک می کند. آنها همچنین به تولید DNA کمک می کنند.همچنین مقادیر کمی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله کلسیم، ویتامین های A، D و E را فراهم می کند. علاوه بر این، منبع اسیدهای چرب امگا ۳ است.

صد گرم خاویار حاوی :

  • کالری: ۲۶۴ کیلو کالری
  • پروتئین: ۲۴.۶ گرم
  • کربوهیدرات: ۴ گرم
  • چربی ها: ۱۷.۹ گرم
  • آب: ۴۷.۵ گرم
  •     ویتامین آ : ۹۰۵ IU
  • ویتامین ب۱۲ : ۲۰ میلی گرم
  • پتاسیم: ۱۸۱ میلی گرم
  • منیزیم: ۳۰۰ میلی گرم
  • کلسیم: ۲۷۵ میلی گرم
  • ویتامین ای: 1.89میلی گرم
  • سدیم: ۱۵۰۰ میلی گرم
  • آهن: ۱۱.۸۸ میلی گرم
  • روی: ۰.۶ میلی گرم

خواص خاویار

خاویار و B12

خاویار سرشار از ویتامین B12 است که برای عملکرد طبیعی بدن شما بسیار مهم است. خاویار تقریباً ۲۳۶ درصد از ارزش روزانه توصیه شده را پوشش می دهد. ویتامین B12 نه تنها به رفع خستگی و ضعف کمک می کند، بلکه به توسعه پروتئین، گلبول های قرمز خون و سلول های عصبی نیز کمک می کند و همچنین به تجزیه چربی ها و کربوهیدرات ها کمک می کند.

خاویار و چربی خوب

خاویار سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. این چربی های خوب خلق و خو و حافظه شما را بهبود می بخشد و برای یک بارداری سالم، تغذیه مادر و رشد نوزاد بسیار مهم هستند. یک متخصص تغذیه می گوید: «این تصور غلط وجود دارد که اگر چیزی پرچرب باشد، ناسالم است، زیرا چربی در هر گرم کالری بیشتری نسبت به پروتئین و کربوهیدرات دارد. بسیاری از مردم همچنین فکر می‌کنند که خاویار برای شما مضر است زیرا سرشار از چربی است. با این حال، ما روزانه به ۲۵ تا ۳۵ درصد چربی در رژیم غذایی خود نیاز داریم و خاویار یک راه عالی برای مصرف یک چربی خوب به میزان دو بار در هفته است.

سلامت پوست با خاویار

از آنجایی که خاویار سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است، باعث بهبود پوست می شود. همچنین به بهبود زخم کمک می کند. علاوه بر این، تولید کلاژن را تقویت می کند و از آسیب به کلاژن جلوگیری می کند. کلاژن برای کاهش علائم پیری پوست حیاتی است. یک مطالعه نشان می دهد که خاویار پیری پوست را کند می کند. به بهبود استحکام پوست کمک می کند. همچنین خشکی را کاهش می دهد. بنابراین باعث صافی و خطوط ریز می شود. خاویار معمولاً در محصولات آرایشی و بهداشتی نیز یافت می‌شود، «مخصوصاً آنهایی که محصولات پوستی پیشرفته و ضد پیری هستند». اسیدهای چرب امگا ۳ و همچنین ویتامین های A و E نیز می توانند به برخی بیماری های پوستی کمک کنند. مصرف منظم خاویار می تواند به مبارزه با پوسته پوسته شدن و پوست خشن کمک کند.

خاویار و حمایت از ایمنی

این تخم‌ ماهی سرشار از ویتامین C، ویتامین E و ویتامین A است که همگی به تقویت ایمنی شما کمک می‌کنند. همچنین سلنیوم و اسیدهای چرب امگا ۳ نیز باعث بهبود ایمنی می شوند. خاویار سرشار از هر دو این مواد مغذی است. بنابراین، آنها به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می کنند. آنها همچنین از ریه ها و روده ها محافظت می کند و ورود پاتوژن های مضر را محدود می کند. علاوه بر این، آنها به ترمیم گلبول های سفید آسیب دیده کمک می کنند. سلنیوم به تنظیم پاسخ های ایمنی کمک می کند.

خاویار و کلسیم

خاویار سرشار از روی، منیزیم، آهن و کلسیم است. اگر کسی حساسیت به لاکتوز دارد یا لبنیات مصرف نمی‌کند، خاویار فرصتی عالی برای او فراهم می‌کند تا کلسیم را در بدن خود دریافت کند. کلسیم همچنین برای سلامت طولانی مدت استخوان مهم است. پوکی استخوان با افزایش سن افراد شایع هستند، بنابراین تمرکز بر مصرف کلسیم و ویتامین D زمانی که جوان تر هستیم، بسیار مهم است.

بهبود باروری با خاویار

تحقیقات نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا۳ موجود در خاویار به خصوص، دوکوزاهگزائنوئیک اسید DHA، باروری را بهبود می بخشند. آنها به ویژه باروری مردان را افزایش می دهند. اسپرم ها متعاقباً محتوای DHA بالایی هستند. سطوح پایین DHA ممکن است کیفیت اسپرم را کاهش دهد. بنابراین کمبود DHA باعث ناباروری در مردان می شود. غذاهای غنی از امگا ۳ سلامت اسپرم را افزایش می دهند. آنها سیالیت، شکل و ساختار اسپرم را بهبود می بخشند و به اسپرم کمک می کنند تا به راحتی به تخمک بچسبد. بنابراین، شانس بارداری را افزایش می دهد.

خواص ضد سرطانی خاویار

همانطور که می دانیم خاویار منبع عالی سلنیوم است. مطالعات نشان می دهد که سلنیوم دارای خواص ضد سرطانی است. آنها از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کنند. آنها این کار را با خلاص شدن از شر مواد مضر بدن و کاهش سموم در بدن انجام می دهند. سلنیوم همچنین از DNA در برابر مواد سرطان زا محافظت می کند. آنها همچنین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته شده اند. علاوه بر این، آنها از آسیب رادیکال های آزاد به سلول ها و اندام ها جلوگیری می کنند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.

نتیجه گیری:

  1. خاویارها تخم‌های گونه‌های مختلف ماهیان خاویاری مانند بلوگا، سوروگا، هکلبک، استرلت، اوسترا و کالوگا هستند. آنها نوعی غذای لذیذ هستند که بسیار مغذی هستند. مرغوب ترین نوع آن خاویار بلوگا می باشد.
  2. خاویار برای بدن انسان کاملاً مفید است. آنها اثرات ضد سرطان و ضد پیری دارند، سلامت قلب و روان را بهبود می بخشند و باروری را افزایش می دهند. علاوه بر این، آنها مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B12 و اسیدهای چرب را برای بدن فراهم می کنند.
  3. خاویار قرن هاست که به عنوان غذای مقوی جنسی شناخته می شود زیرا حاوی بسیاری از پروتئین های بدون چربی و قابل هضم است که انرژی پایدار مورد نیاز برای فعالیت جنسی را تامین می کند. نه تنها این، بلکه جریان خون را نیز بهبود می بخشد و گفته می شود که تولید هورمون های جنسی مانند تستوسترون را تحریک می کند.
  4. خاویار حاوی اسیدهای آمینه ضروری است که پروتئین هایی مانند کلاژن را تشکیل می دهند. کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن انسان است. کلاژن به جوانسازی ظاهر پوست کمک می کند و سلول های مرده پوست را جایگزین و ترمیم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *