مجله لیان

عوارض خوردن ماهی خام

ماهی خام بخوریم یا نه

اکثر افراد ماهی را قبل از خوردن می پزند ولی در برخی از کشورها مثل ژاپن طعم و بافت ماهی خام را ترجیح میدهند و در غذاهایی مانند سوشی و ساشیمی ماهی را به صورت خام استفاده می کنند. ما در این مقاله بررسی انجام می دهیم که آیا خوردن ماهی خام سالم هست یا نه. پس با ما همراه باشید.

ماهی خام و عفونت های انگلی

عفونت های انگلی در انسان یک مشکل عمده بهداشتی به شمار می رود. بسیاری از آنها از طریق آب آشامیدنی آلوده یا غذای نادرست پخته شده از جمله ماهی خام منتقل می شوند.

در زیر برخی از اصلی ترین بیماری های انگلی است که پس از خوردن ماهی خام یا نیم پز به انسان منتقل می شود را به شما معرفی خواهیم کرد.

فلوک های کبدی

خانواده ای از کرم های مسطح انگلی هستند که باعث بیماری به نام اپیستورکیازیس می شوند. فلوک های کبد بالغ در کبد انسان های آلوده و سایر پستانداران ساکن هستند و در آنجا از خون تغذیه می کنند. آنها ممکن است باعث بزرگ شدن کبد، عفونت مجرای صفراوی، التهاب کیسه صفرا، سنگ کیسه صفرا و سرطان کبد شوند. به نظر می رسد علت اصلی اپیستورکیازیس مصرف ماهی خام یا پخته نشده باشد. دست های شسته نشده و سطوح کثیف آماده سازی غذا و ظروف آشپزخانه نیز نقش دارند.

کرم‌های نواری ماهی

به افرادی که ماهی‌های آب شیرین را به صورت خام یا نیم‌پخته مصرف میکنند، منتقل می‌شود. این شامل ماهی قزل آلا می شود. در حالی که کرم‌های نواری ماهی اغلب علائمی ایجاد نمی‌کنند، اما ممکن است باعث بیماری به نام دی فیلوبوتریازیس شوند. علائم دی فیلوبوتریازیس معمولاً خفیف است و شامل خستگی، ناراحتی معده، اسهال یا یبوست است.

کرم های نواری همچنین ممکن است مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی به ویژه ویتامین B12 را از روده میزبان بدزدند. این ممکن است به سطوح پایین یا کمبود ویتامین B12 کمک کند.کرم های گرد انگلی ممکن است باعث بیماری به نام آنیساکیازیس شوند. این کرم ها در ماهی های دریایی یا ماهی هایی که بخشی از زندگی خود را در دریا می گذرانند مانند ماهی آزاد زندگی می کنند. آنها سعی می کنند به دیواره روده نقب بزنند، جایی که گیر کرده و در نهایت می میرند. این ممکن است باعث یک واکنش ایمنی شدید شود که منجر به التهاب، درد معده و استفراغ شود.

آنیساکیازیس همچنین ممکن است باعث واکنش های ایمنی شود، حتی اگر کرم ها از قبل در هنگام خوردن ماهی مرده باشند. بسته به اینکه لاروهای انگلی در کجای بدن میزبان مهاجرت می کنند، عفونت ممکن است مشکلات جدی در اندام های مختلف ایجاد کند.

ماهی خام و خطر آلاینده ها

ماهی خام ممکن است حاوی مقادیر بالایی از آلاینده ها باشد. آلاینده های آلی پایدار (POPs) مواد شیمیایی سمی و صنعتی هستند، مانند بی فنیل های پلی کلره (PCB) و دی فنیل استرهای پلی برومینه (PBDE). ماهی ها به جمع آوری POP معروفند، به ویژه ماهی های پرورشی. مصرف زیاد این آلاینده ها با بیماری های مزمن از جمله سرطان و دیابت نوع ۲ مرتبط است.

فلزات سنگین سمی مانند جیوه نیز یک نگرانی برای سلامتی هستند. مطالعه دیگری نشان داد که میزان جیوه در ماهی پخته شده ۵۰ تا ۶۰ درصد کمتر از ماهی خام است. اگر از طعم و بافت ماهی خام لذت می برید، راه های مختلفی وجود دارد که می توانید خطر ابتلا به عفونت های انگلی و باکتریایی را کاهش دهید.

  1. منجمد کردن ماهی به مدت یک هفته در دمای -۴ درجه فارنهایت (۲۰- درجه سانتیگراد)، یا به مدت ۱۵ ساعت در دمای ۳۵- درجه سانتیگراد، یک استراتژی موثر برای از بین بردن انگل ها است. اما به خاطر داشته باشید که برخی از فریزرهای خانگی ممکن است به اندازه کافی سرد نشوند.
  2. بررسی بصری ماهی قبل از خوردن نیز مفید است، اما ممکن است ناکافی باشد زیرا بسیاری از انگل ها به سختی قابل تشخیص هستند.
  3. خرید از تامین کنندگان معتبر: مطمئن شوید که ماهی خود را از تامین کنندگان ماهی خریداری کنید که آن را به درستی ذخیره و نگهداری کرده اند. جهت خریدی ایمن می توانید با کارشناسان لیان در تماس باشید.
  4. فقط ماهی بخرید که در یخچال نگهداری می شود یا زیر پوششی روی بستر ضخیم یخ قرار دارد.
  5. مطمئن شوید که بوی تازه می دهد: ماهی که بوی ترش یا بیش از حد ماهی می دهد نخورید. برای راه های تشخیص تازه بودن ماهی کلیک کنید.
  6. ماهی تازه را برای مدت طولانی نگهداری نکنید: اگر ماهی خود را منجمد نمی کنید، آن را روی یخ در یخچال نگه دارید و ظرف چند روز پس از خرید آن را بخورید.
  7. ماهی را برای مدت طولانی بیرون نگذارید: هرگز ماهی را بیش از یک یا دو ساعت بیرون از یخچال نگذارید. باکتری ها در دمای اتاق به سرعت تکثیر می شوند.

این روش ها ممکن است تعداد انگل‌ها و باکتری‌های موجود در ماهی خام را کاهش دهد، اما این روش‌ها برای پیشگیری از بیماری کاملاً قابل اعتماد نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *