مجله لیان

معرفی کامل انواع ماهی جنوب – ۴

قسمت اول | قسمت دوم | قسمت سوم | قسمت چهارم

در این مطلب چهار قسمتی قرار است به صورت کامل انواع ماهی جنوب را با هم بررسی کنیم، ضروری است که قبل از هر چیز چند نکته در مورد ماهی های جنوب بدانیم:
– اولین نکته این است که طعم و مزه ماهی ها موضوعی است کاملا سلیقه‌ای و حتی به قیمت و حجم صید ماهی ها هم ارتباطی ندارد.
 نکته بعدی این است که حجم استخوان ماهی هم ارتباط مستقیمی با کیفیت و مزه ماهی ندارد. حتی به اعتقاد خیلی از افراد ماهی های پر استخوان مزه جذاب تری دارند. ماهی خارو و صبور از این دست ماهی جنوب هستند.
– نکته سوم مربوط به میزان چربی و خشکی گوشت هر ماهی است، ماهی های چرب تر امگا۳ بیشتری دارند، کلا وقتی صحبت از چربی در ماهی ها هست یعنی در مورد یک ماده مفید صحبت می شود نه چربی مظر.
 نکته چهارم در مورد نرمی و سفتی گوشت ماهی است که این موضوع تاثیر مستقیمی در نوع طبخ و سلیقه افراد دارد. البته باید در نظر داشته باشید که کلا گوشت ماهی جزو نرم ترین گوشت های خوراکی است یعنی وقتی می گوییم یک ماهی گوشت سفتی دارد یعنی به صورت نسبی و در قیاس با سایر ماهی ها این موضوع مطرح شده است.
– نکته آخر در مورد طبخ ماهی های جنوب است، طبخ ماهی در انتخاب نوع ماهی اهمیت فوق العاده ای دارد. به عنوان مثال برای طبخ قلیه ماهی یا طبخ کبابی بهتر است که از ماهی هایی که برای این طبخ پیشنهاد می شود استفاده کنید.

و حالا می رویم سراغ معرفی ماهی های مطرح جنوب! (قسمت چهارم)

خرید ماهی حمام

ماهی حمام

نام لاتین: shirimp scad
مناسب طبخ: سبزی پلو با ماهی، کبابی، سرخ کردنی، شکم پر
طبخ پیشنهادی: شکم پر
نوع برش: کالباسی – شکم پر – طولی
میزان استخوان: بر حسب سایز از کم تا متوسط
میزان چربی و خشکی گوشت: نسبتا چرب
میزان سفتی و نرمی گوشت: نسبتا نرم
رنگ گوشت: سفید

ماهی حمام در دسته ماهی های کم صید جنوب قرار می گیرد و هر چند وقت یک بار در تور صیادان شاهد آن هستیم، بنابراین هر وقت این ماهی ارزشمند موجود شد در تهیه آن شک نکنید.

لازم است بدانیم

– این ماهی در دسته ماهی های scad قرار می گیرد که در اروپا و استرالیا و جنوب شرق آسیا طرفداران زیادی دارد.
– هر ماهی ای برای طبخ شکم پر مناسب نیست اما حمام یکی از بهترین ها برای این نوع طبخ است.

برای خرید ماهی حمام صید روز جنوب کلیک کنید.

ماهی پرستو

ماهی پرستو

نام لاتین: Indian pompano
مناسب طبخ: سرخ کردنی – سبزی پلو با ماهی
طبخ پیشنهادی: سرخ کردنی
نوع برش: کالباسی – طولی (سایز کوچک فقط پولک زده میشود و شکم خالی می‌شود)
میزان استخوان: بر حسب سایز بدون استخوان
میزان چربی و خشکی گوشت: نسبتا خشک
میزان سفتی و نرمی گوشت: متوسط
رنگ گوشت: سفید

این ماهی یکی دیگر از ماهی های دریای جنوب است که با نام های حلوا عمانی، پرستو هندی و یا حتی حلوای پرستو شناخته می شود. دلیل این نام گذاری ها چیزی نیست جز شباهت ظاهری این ماهی به ماهی پر طرفداری به نام حلوا سفید.
این ماهی تیغ ریز ندارد و برای قلیه ماهی مناسب می باشد.قیمت اقتصادی و طعم دلچسب این ماهی از ویژگی های مثبت این ماهی می باشد.

لازم است بدانیم

پرستو ماهی از خانواده گیش ماهیان است، جالب است بدانید ماهی مقوا هم از همین خانواده است و پرستو ماهی و مقوا ماهی به صورت کاملا نامحسوسی شبیه یکدیگر هستند. اما ظاهر پرستو ماهی در نگاه اول شبیه حلوا سفید است که این موضوع مخاطبان را گاه به اشتباه می‌اندازد. به طور کلی اضافه شدن رنگ زرد در قسمت باله ها و همین طور شکل لب و دهان کاملا پرستو ماهی را از حلوا سفید قابل تشخیص می کند. عکس زیر را با دقت ببینید و گول سودجویانی که پرستو ماهی به نسبت ارزان قیمت را به جای حلواسفید گران قیمت غالبتان نکنند!

برای خرید پرستو ماهی صید روز جنوب کلیک کنید.

خرید مزلک

ماهی مزلک

نام لاتین: sole
نام عربی: زبیدی
مناسب طبخ: سرخ کردنی- سبزی پلو با ماهی-کبابی
طبخ پیشنهادی: ته انداز
نوع برش: (کالباسی-طولی)
میزان استخوان: نسبتا زیاد
میزان چربی و خشکی: نسبتا چرب
میزان سفتی و نرمی: متوسط
رنگ گوشت: سفید

مزلک یا کفشک دم دار عضو دیگری از خانواده محبوب کفشک ماهیان است که طعم منحصر به فرد و لذیذی دارد.

مشتریان زیادی وقتی برای اولین بار می خواستند این محصول را سفارش دهند کمی در مورد آن تردید داشتند اما پس از نظر خواهی رضایت بالای خودشان را از طعم و بافت این ماهی نشان داده اند.

خصوصیات ظاهری و رفتاری این ماهی تقریبا شبیه به ماهی کفشک است یعنی یک ماهی کفزی است که هر دو چشم آن در یک طرف بدن قرار دارد و قبل از طبخ به این علت که پوست سفتی دارد حتما باید پوست آن کامل کنده شده باشد.

لازم است بدانید

شش جنس از خانواده کفشک ماهیان در آب های خلیج فارس گزارش شده که ماهی پله و زبون از دیگر عضوهای محبوب و خوراکی کفشک ماهیان هستند.

برای خرید ماهی مزلک صید روز جنوب کلیک کنید.

خرید سنگسر

سنگسر طلایی

نام لاتین: haemulidae
مناسب طبخ: سرخ کردنی – سبزی پلو با ماهی -قلیه ماهی
طبخ پیشنهادی: قلیه ماهی
نوع برش: کالباسی – طولی
میزان استخوان: بر حسب سایز (کم تا متوسط)
میزان چربی و خشکی: نسبتا خشک
میزان سفتی و نرمی: سفت ترین گوشت در بین ماهی های جنوب
رنگ گوشت: سفید
ضایعات: به علت سر سنگین ۴۰ الی ۴۵ درصد (البته سر این ماهی نیز گوشت دارد و برخی از آن استفاده می کنند (برای قلیه ماهی) .

جنوبی ها اعتقاد دارند که ماهی سنگسر باعث اختراع طبخ قلیه ماهی شده است! در جدول طبقه بندی ماهی های جنوب بر اساس سفتی و نرمی بافت گوشت، قطعا سنگسر سفت ترین گوشت را دارد. همین موضوع باعث می شود که بهترین قلیه ماهی را بتوانید با این ماهی طبخ نمایید و لذت ببرید. همان طور که در قسمت شناسنامه خواندید اگر یک سنگسر کامل که وزنش نزدیک به دو کیلو گرم است را سفارش دهید می توانید سر ماهی را هم درخواست کنید تا برای شما ارسال شود.

لازم است بدانید

– ضایعات این ماهی به علت داشتن سر بزرگ و سنگین چیزی نزدیک به ۴۰ درصد است، یعنی وقتی شما یک کیلو ماهی سنگسر سفارش می دهید چیزی حدود ۶۰۰ گرم گوشت خالص پس از تمیز شدن برای شما به ارسال می شود. (برای اطلاعات بیشتر شرایط ارسال را مطالعه کنید)
– گونه های متفاوتی از ماهی سنگسر در دریای خلیج فارس و عمان وجود دارد که محبوب ترین آن همین ماهی سنگسر طلایی است که به سنگسر معمولی هم شهرت دارد.
– ماهی سنگسر یکی از منابع بسیار خوب پروتئین محسوب شده و پروتئین موجود در ماهی از نظر کمیت و کیفیت قابل توجه بوده که بدین معنی که پروتئین موجود در ماهی سنگسر به شکلی بوده که به آسانی در دستگاه گوارش هضم و جذب می شود.

برای خرید ماهی سنگسر صید روز جنوب کلیک کنید.

خرید ماهی تازه جنوب از فروشگاه محصولات ارگانیک لیان

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *