مجله لیان

سرانه مصرف ماهی جنوب در ایران؛ چالش ها راه کارها

تامین نیاز ویتامین دی با ماهی

ایران جزو کشورهایی است که خط ساحلی نسبتا طولانی ای همجوار آبهای آزاد دارد. این موضوع باعث می شود که بتوانیم در چهار فصل سال ماهی تازه اقیانوسی را بر سر سفره هایمان داشته باشیم و از خواص انواع ماهی جنوب و آبزیان نهایت بهره را ببریم.

اما عجیب است که بسیاری از مردم ایران کمبود ویتامین دی ( vitamin D ) دارند، همان طور که می دانید کمبود این ویتامین حیاتی در طولانی مدت باعث بروز انواع بیماری‌ها و مرگ و میر می شود. ماهی و علی الخصوص ماهی جنوب یکی از محصولاتی است که مصرف روزانه آن باعث تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن می شود.
از سویی دیگر وقتی میزان سرانه مصرف ماهی در ایران را با میانگین جهانی مقایسه می کنیم متوجه می شویم که ایرانیان خیلی از نعمت ماهی های اقیانوسی استفاده نمی کنند.

سرانه مصرف ماهی جنوب در ایران

میانگین سرانه مصرف ماهی در جهان حدود ۱۶ کیلوگرم است اما در ایران به سختی به ۱۲ کیلو گرم می رسد. (در نظر داشته باشید که این آمار مربوط به هر سه دسته ماهی های شمال، جنوب و پرورشی است، حال خودتان حساب کنید این عدد اگر قرار بود فقط مربوط به ماهی های جنوب بود چه رقمی می شد!)
بدون شک یکی از دلایل اصلی عدم استفاده از ماهی های جنوب نبود شناخت کافی از این محصولات از سوی مردم است.
این کمبود اطلاعات و شناخت را بگذارید کنار بی انصافی ای که سالهاست ماهی فروشان در حق مردم کرده اند و آن چیزی نیست جز عدم اطلاع رسانی و معرفی صحیح این محصولات، به عنوان نمونه بارها دیده شده است که ماهی فروشان اسم ماهی ها را به درستی به مصرف کننده نمی گویند و مثلا ماهی دولمی (باراکودا) را به عنوان ماهی شیر نیزه ای به فروش رسانده اند!

ماهی جنوب یا ماهی شمال ؟

همان طور که می دانید ماهی شیر نیزه ای اسمی خودساخته و من درآوردی است و این ماهی وجود خارجی ندارد.
در این مطلب قصد نداریم به مقوله ماهی های شمال یا پرورشی اشاره کنیم و روی صحبت در مورد ماهی های جنوب است که از خواص بیشتر و طعم لذیذتری به نسبت ماهی شمال و ماهی پرورشی برخوردار هستند.
متاسفانه اگر قصد خرید ماهی جنوب را در شهری مثل تهران دارید خیلی به حرف فروشندگان اعتماد و توجه نکنید، در عوض خودتان دست به کار شوید و از امکانات فضای مجازی برای تحقیق در خصوص انواع ماهی جنوب استفاده کنید.

خرید ماهی جنوب و انواع ماهی جنوب

نکات اصلی در خرید ماهی جنوب

نکاتی که باید در انتخاب ماهی جنوب مورد توجه قرار دهید در پنج فاکتور اصلی خلاصه می شوند:

  • سفتی و نرمی گوشت
  • میزان استخوان
  • چربی و خشکی گوشت
  • نوع طبخی که قرار است انجام دهید
  • قیمت

البته مسائل دیگری هستند که می توان آنها را مد نظر قرار داد تا خرید حرفه ای تر و باب طبع تری را تجربه کنید اما برای شروع همین ۵ نکته اصلی را با فرض اینکه از تازه گی ماهی ها خیالتان راحت است، مدنظر قرار دهید کافی است.
در نظر داشته باشید که مسائل عنوان شده موضوعاتی سلیقه ای هستند و در کیفیت نهایی ماهی خیلی تاثیری ندارند. مثلا بر خلاف انتظار شما ماهی پر تیغ و استخوانی مثل خارو و ماهی صبور طعم فوق العاده ای دارند که در جنوب طرفداران پر و پا قرصی برای خودشان دارند.
یکی از منابع مفیدی که می توانید اطلاعات جامع و مفیدی در خصوص هر ماهی کسب کنید قسمت فروش ماهی جنوب در همین سایت مجموعه لیان است. به این صورت که با رفتن به قسمت فروشگاه سایت  و ورود به صفحه هر محصول می‌توانید اطلاعات کلی ای در مورد هر ماهی کسب کنید.
در نهایت با کسب اطلاعات مناسب در خصوص انواع ماهی جنوب و به اشتراک گذاشتن آن با دوستان و اعضای خانواده یک خرید آگاهانه را انجام دهید تا از تجربه دلنشین طبخ و سرو یک وعده غذای دریایی نهایت بهره و لذت را ببرید.
همچنین با ورود به قسمت مجله لیان با ده ها مطلب تخصصی دیگر در خصوص خرید و انتخاب ماهی روبرو می شوید که هر کدام می تواند شما را به متخصص شدن در امر آبزیان نزدیک تر کند.

خرید ماهی تازه جنوب از فروشگاه محصولات ارگانیک لیان

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *