مجله لیان

رابطه میگو و کلسترول

کلسترول میگو

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که: آیا میزان کلسترول میگو بالا هست؟ میگو چطور بر سلامت قلب اثر می گذارد؟ آیا میگو برای کاهش کلسترول مفید است؟ آیا میگو بر میزان تری گلیسیرید تاثیر می گذارد؟ آیا میگو میزان کلسترول خوب را افزایش می دهد؟ نکات حیاتی درباره میگو چیست؟

با ما همراه باشید تا پاسخ سولات خود را دریابید. امیدوارم مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شود.

چربی میگو

جالب است بدانید سال ها پیش میگو برای افرادی که میزان کلسترول خود را باید کنترل میکردند و افرادی که مشکل قلبی داشتند یک تابو حساب می شده است. یک وعده ۱۰۰ گرمی از میگو می تواند ۱۸۹ میلی گرم کلسترول را تامین کند، این میزان برای افرادی که کلسترول بالا دارند و در معرض خطر بیماری قلبی هستند برای یک روز کامل کافی می باشد. برای سایر افراد۳۰۰ میلی گرم حد مجاز روزانه هست.

به طور کلی می توان گفت در هر وعده مصرف میگو تقریبا هیچ میزان چربی اشباع شده وجود ندارد. چربی های اشباع شده بسیار مضر هستند به ویژه برای قلب و رگ های خونی. بدن ما می تواند تا حدی این چربی هارا به لیپوپروتیین با چگالی کم (LDL) تبدیل کند که به نام کلسترول بد شناخته می شود. در واقع سطح (LDL) تاثیر مستقیم بر سلامتی قلب دارد.

چربی مفید میگو

طبق یک آزمایش انجام شده، تعداد ۱۸ زن و مرد را به مدت ۳ هفته مورد آزمایش قرار دادند .روزانه در رژیم غذایی آنها به صورت چرخشی به این صورت که  در هفته اول، ۳۰۰ گرم میگو و هفته دوم، ۲ عدد تخم مرغ آبپز و هفته سوم، یک رژیم کم کلسترول را جای دادند.

پس از سه هفته نتایج به شرح زیر به دست آمد:

رژیم حاوی ۳۰۰ گرم میگو در هر روز نسبت به رژیم کم کلسترول میزان (LDL) را ۷ درصد افزایش داد. در عین حال میزان (HDL) یا همان کلسترول خوب را ۱۲ درصد افزایش و میزان تری گلیسیرید را ۱۳ درصد کاهش داد. این نشان میدهد که میگو تاثیر مثبتی بر میزان کلسترول دارد زیرا در مجموع میزان (HDL) و تری گلیسیرید را بهبود می بخشد.

رژیم حاوی تخم مرغ (LDL) را ۱۰ درصد افزایش داد و میزان (HDL) را فقط حدود ۸ درصد افزایش داد. و نتیجه ی مطلوبی را نسبت به میگو به دنبال نداشت.

کلسترول تخم مرغ

آیا میگو کلسترول خون را بالا میبرد ؟

در گذشته، پزشکان بر این باور بودند که کل کلسترول برای سلامتی مضر است. با این حال،  اکنون بر این باورند که لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول “خوب” ممکن است تاثیر منفی لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول “بد” را متعادل کند و در نتیجه تعادل سالمی ایجاد کند. به عبارت دیگر، کلسترول HDL “خوب” ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند، که کلسترول LDL آن را افزایش می دهد. در نتیجه میگو ممکن است که میزان (LDL) را افزایش دهد ولی در عین حال میزان HDL را نیز به میزان بیشتری بالا می برد پس برای سلامت قلب می تواند مفید باشد.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، محققان اشاره کردند که بیشتر غذاهایی که کلسترول بالایی دارند، چربی اشباع شده بالایی نیز دارند. میگو و زرده تخم مرغ استثنا هستند. هر دو چربی اشباع کمی دارند اما حاوی مواد مغذی زیادی دارند. آنها معتقد هستند که میگو و تخم مرغ غذاهای سالمی هستند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش نمی دهند.

منبع مورد اعتماد انجمن قلب آمریکا (AHA) حتی میگو را به عنوان غذایی که می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد – تا زمانی که مردم آن را سرخ نمی کنند، در فهرست قرار می دهد.

در جای دیگر، منبع معتبر ادعا می کند که میگو حاوی مقداری اسیدهای چرب امگا ۳ است. این یک نوع چربی سالم است که می تواند برای سیستم قلبی عروقی و سایر عملکردهای بدن مفید باشد.

با این حال روش پخت میگو نیز تاثیر بسزایی در مورد میزان کلسترول آن دارد. در واقع افرادی که مشکل قلبی دارند یا میزان کلسترول آنها بالا هست باید میگو را بدون روغن بپزند و یا به روش کبابی طبخ کنند. باید به میگو ادویه جات، سیر و سبزی های مفید و آبلیمو اضافه کنند.  نباید در کره یا روغن تفت دهند، نباید با سس خامه و کره سرو کنند و نباید آن را با کربوهیدرات های فرآوری شده مثل ماکارونی سرو کنند.

میزان چربی میگو سرخ شده

نتیجه گیری

میگو برای سلامت قلب مفید است زیرا علاوه بر میزان (LDL)  کلسترول بد بر میزان (HDL) کلسترول خوب و تری گلیسیرید تاثیر مثب داشته و یک تعادل سلامتی ایجاد میکند. نباید فراموش کرد که روش پخت و سرو میگو بسیار اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *