مجله لیان

روش های صید ماهی و آبزیان در خلیج فارس و دریای عمان

روش های صید ماهی به چند گونه انجام میشود که نوع صید در کیفیت و ماندگاری ماهی و میگو تاثیر گذار است .

نوع شناور


چند نوع شناور رایج در آبهای خلیج فارس و دریای عمان به فعالیت صیادی مشغول هستند


۱- قایق
۲- لنج
۳- کشتی های صنعتی


از نظر کیفیت در ابتدا صید قایق بهترین کیفیت را دارد به این دلیل که مدت زمان صید کوتاه است بین نصف روز و نهایتا یک روز.
در ادامه صید لنج که بعضی لنج ها بین سه تا پنج روز صید انها طول میکشد و بعضی بین ۵ تا ۱۰ روز . هر چه زمان صید کوتاه تر باشد ماهی و میگو با کیفیت تر است .

یکی از فاکتور های مهم در صید ماهی، ابزار صید است که در مجموع به دو نوع تور و غلاب خلاصه میشود .
صید غلاب توسط قایق انجام میشود و با توجه به اینکه در این نوع صید هر ماهی جداگانه از آب بیرون میاد بالاترین کیفیت را دارد .
در این روش معمولا از غلاب خیه استفاده میشود .


صید ماهی با غلاب خیه :

یک ریسمان به طول حدودا ۱۰۰-۱۵۰ متر است که به صورت منظم در فاصله ۱ یا دو متری یک ریسمان کوتاه با غلاب متصل است . در این روش تمامی غلاب ها طعمه زده میشود و خیه را از یک طرف وارد اب میکنند و پس از حدود یک الی دو ساعت خیه را از آب خارج میکنند .
جهت افزایش صید ، صیاد از دستگاه فیش فایندر (FISH FINDER) کمک میگیرد . این دستگاه تعداد ماهی های موجود در زیر قایق معمولا تا عمق ۵۰ یا بیشتر نمایش میدهد .
روش معمول دیگر در صید قایق استفاده از تور های مخصوص قایق است که معمولا ماهی شیر قباد حلوا سیاه شوریده راشگو تن و … میتوان با تور صید کرد .
یک روش دیگر در صید شناور قایق استفاده از گرگور است .


صید ماهی با گرگور :

یک قفس فلزی یا پلاستیکی نیم کره شکل که یک ورودی مخروطی شکل دارد ماهی از طریق این مخروط وارد قفس شده و دیگر نمیتواند خارج شود .
مدت زمان قرار دادن قفس گرگور داخل آب بین ۳ تا ۶ روز است .
در این روش به دلیل اینکه ماهی تا زمان بالا کشیدن قفس داخل آن زنده است یکی از بهترین روش های صید است و معمولا ماهی هایی از قبیل ماهی هامور، ماهی سرخو، ماهی سنگسر، ماهی شعری، ماهی مرکب و … در این روش صید میشود .

شناور لنج
شناور لنج در اکثر بنادر وجود دارد و اکثرا از دو روش صید استفاده میکنند .
۱- تور رو آب
۲- گرگور

در روش تور رو آبی تور های مخصوص به روی آب انداخته میشود و در فاصله زمان های مناسب بالا کشیده میشود در این روش معمولا ماهی شیر حلوا سیاه قباد شوریده و … صید میشود
در روش گرگور دقیقا مثل قایق از گرگور استفاده میشود

روش های صید ماهی و بزیان

ابزار صید

یک نوع صید دیگر در گذشته توسط لنج انجام میشده به نام گوفه یا تور کف روب که با توجه به مخرب بودن این نوع صید غیر مجاز است و در حال حاضر مجوز صید برای این روش صادر نمیشود اما بعضی از صیادان نامهربان به صورت غیر مجاز از این روش استفاده میکنند .
در این روش تور توسط میله آهنی بزرگ در پشت شناور قرار میگیرد و در کف دریا کشیده میشود این باعث میشود در ابتدا کف دریا که زیستگاه آبزیان است نابود شود و در ادامه تمامی آبزیان داخل این تور گرفتار میشود کوچک و بزرگ و هنگامی که تور با کشیده میشود بخش عظیمی از این صید قابل استفاده نیست و دور ریز میشود .

نکته مهم در تفاوت صید قایق و لنج مدت زمانی است که شناور به سفر صید میرود
شناور قایق معمولا در سفری نیم روزه یا نهایتا یک روزه صید خود را انجام داده و به اسکله بازمیگردد ولی شناور لنج مدت زمان سفر آنها از سه روز تا ده روز طول میکشد و این باعث میشود کیفیت صید شناور لنج نسبت به قایق پایین تر باشد ولی در همین شناور لنج در صورت کوتاه بودن مدت زمان صید حدود سه روز میتوان گفت که صید با کیفیت و مناسبی است .

و در انتها در خصوص صید شناور کشتی صنعتی که معمولا صید اینها داخل خود کشتی منجمد شده و برای شرکت های بسته بندی منجمد ارسال میشود و در بازار تازه فروشی این نوع صید جایگاهی ندارد .

بعد از مطالعه روش های صید میتوان گفت که صید شناور قایق در ابتدا و در ادامه صید شناور لنج کیفیت مناسبی دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *