مجله لیان

ماهی تن بخورید اما تن ماهی نه!

زندگی مدرن امروزی و همچنین زندگی های مجردی وقتی برای پخت و پز برای ما باقی نگذاشه است و همین امر سبب گشته که هر روز مصرف غذاهای کنسروی رو به افزایش باشد. در این بین خیلی از افراد تصور می کنند تن ماهی می تواند یک غذای پر خاصیت باشد و نسبت به دیگر غذاهای کنسروی بهتر است. اما این افراد سخت در اشتباه هستند، با ما همراه باشید تا چرایی این موضوع را بررسی کنیم.

محققان توصیه می کنند که ماهی حداقل دو بار در هفته در برنامه غذایی گنجانده شود. در واقع، خوراکی های دریایی می توانند نیاز بدن به امگا ۳، ویتامین ها به خصوص ویتامین B12 و ویتامین D، ید و سلنیوم را تامین کنند. این محصولات همچنین از نظر مقدار منگنز، مس و روی نیز بسیار غنی هستند.
عدم مصرف کافی این غذاها ممکن است سبب عدم تعادل غذایی خطرناکی برای سلامتی باشد که از همین رو توصیه می شود از دوران کودکی حتما در برنامه غذایی گنجانده شود. از دیگر فواید اثبات شده ماهی می توان به مواردی همچون : منبع عالی پروتئین، مفید بودن برای استخوان ها،سرشار از فسفر، سلنیوم و دیگر عناصر کمینه و … اشاره کرد.

آیا تن ماهی هم فواید ماهی تازه را دارد؟ 

در پاسخ یک کلمه ای به این موضوع باید گفت: خیر!

تن ماهی دومین غذای پرمصرف دریایی در ایالات متحده آمریکاست. نگرانی‌هایی که در مورد جیوه موجود در تن ماهی وجود دارد تازگی نداشته و سال‌هاست که توصیه می‌شود مصرف این ماده غذایی محدود گردد. گزارش‌ها نیز نشان می‌دهند به دلیل آلودگی‌ها، میزان جیوه موجود در ماهی تن طی ۱۵ سال گذشته افزایش یافته است، به همین دلیل توصیه‌های جدی‌تری در مورد مصرف تن ماهی مطرح می‌شود.

تن ماهی و جیوه

جیوه از شرکت‌های معادن زغال سنگ و سایر صنایع وارد محیط زیستمان می‌شود. این جیوه وارد هوا و آب اقیانوس‌ها شده و در نتیجه موجودات دریایی از جمله ماهی‌ها را آلوده می‌نماید. به طور کلی ماهی هرچه بزرگ‌تر باشد، احتمال این که میزان جیوه آن هم بالاتر باشد وجود دارد. خطر جیوه این است که می‌تواند روی مغز و سیستم عصبی انسان اثر بگذارد. برای زنان باردار و کودکان قرار گرفتن در معرض جیوه بسیار خطرناک است و می‌تواند آسیب‌های زیادی به آن‌ها وارد نماید.

همه‌ی ماهی‌های تن، به یک میزان جیوه ندارند. میزان جیوه یا سایر آلاینده‌های موجود در تن ماهی به میزان بزرگی آن، مکان صید شدن و نوع ماهی بستگی دارد.

توصیه هایی برای مصرف تن ماهی

سازمان صنایع غذایی و دارویی توصیه می‌کند غذاهای دریایی بخشی از تغذیه سالم همه‌ی افراد باشد. به گزارش این سازمان، تقریباً همه غذاهای دریایی و ماهی‌ها حاوی سطوحی از جیوه هستند اما برای بیشتر افراد خطر دریافت جیوه به واسطه خوردن ماهی و غذاهای دریایی، جای نگرانی وجود ندارد.

جیوه می‌تواند در خون انباشته شود، بنابراین اگر شما جیوه زیادی در خونتان داشته باشید، زمان نسبتاً قابل توجهی لازم است تا این میزان کاهش پیدا کند. به همین علت، زنانی که باردار نیستند اما در سنینی قرار دارند که احتمال بارداری‌شان وجود دارد، باید مراقب و متوجه مصرف ماهی باشند تا میزان جیوه خونشان بالا نرود. سازمان صنایع غذا و دارو توصیه می‌کند زنان و کودکان بیشتر از دو بار در هفته (مجموعاً ۳۴۰ میلی‌گرم) ماهی نخورند و سعی کنند ماهی‌هایی را انتخاب نمایند که میزان جیوه‌شان کمتر باشد، مثل سالمون و میگو و ماهی تن.

اگر یک تا دو هفته، بیشتر از میزان توصیه شده ماهی بخورید بازهم خطری ندارد اما اگر این تکرار تداوم پیدا کند ممکن است خطرناک شود. با این حال اگر باردار هستید یا در سال‌های بارداری قرار دارید، بسیار بهتر است که مصرف تن ماهی‌تان را محدودتر کنید.

بنابراین خوردن هر روزه تن ماهی به شرطی ایراد و خطری ندارد که مقدار بسیار کمی باشد و در مجموع بیشتر از ۳۴۰ میلی‌گرم در هفته نشود. یادتان باشد این مقدار توصیه شده شامل تمام غذاهای دریایی می‌شود که جیوه کمی دارند.

تحقیقات جدید چه می‌گوید؟

بنا به گزارشات، میزان جیوه موجود در ماهی تن، از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ هر سال تقریباً ۴ درصد افزایش یافته است. پژوهشگران بر اساس این یافته‌ها توصیه می‌کنند:

زنان باردار تن ماهی مصرف نکنند.

زنانی که در سنین بارداری هستند باید مصرف تن ماهی را به ۱۱۳ میلی گرم در هفته کاهش دهند.

ماهی تن

ماهی تن تازه یک غذای پر خاصیت

البته باید به این موضوع اشاره کرد که خانواده ماهی تن یا تن ماهیان جزو ماهیانی هستند که بسیار پر خاصیت هستند.

انواع ماهی های تن (Tuna Fish) که گاهی به غلط تن ماهی نامیده می شوند، زیر مجموعه ای از خانواده بزرگ ماهی های اقیانوسی به نام Scombridae هستند و در زیر شاخه Thunnus دسته بندی می شوند.

بعضی از انواع ماهی های تن، خون گرم هستند. بر خلاف انواع دیگر ماهی ها که گوشت سفید رنگی دارند، ماهی تن گوشت صورتی یا قرمز تیره دارد. علت قرمزی گوشت این نوع ماهی ، میزان زیاد میوگلوبین (پروتئین محتوی آهن در عضله) است.

ماهی تن منبع بسیار خوبی از پروتئین ، مواد معدنی نظیر سلنیوم ، منیزیم و پتاسیم و همچنین ویتامین های B1 ، B3 و B6 است.

مهم تر از همه این که، گوشت ماهی تن هم مانند گوشت بیشتر انواع ماهی ها ، سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که مصرف آنمشکلات پوستی و التهابات را کاهش می دهد و سرعت بهبود بیماران قلبی را بالا می برد. اسیدهای چرب امگا ۳ به طور کلی نقش پیشگیری کننده از بیماری های مزمنی نظیر بیماری های قلبی- عروقی ، دیابت نوع دوم و برخی از انواع سرطان را دارند.

خوردن ماهی های حاوی امگا ۳ برای کاهش بیماری های قلبی- عروقی بسیار مفید است، زیرا این ماده مغذی میزان چربی های بد خون (LDL- کلسترول و تری گلیسریدها) را کاهش می دهد؛

  • میزان کلسترول خوب یا HDL را افزایش میدهد؛
  • تجمع پلاکت را پایین می آورد و از لخته شدن خون جلوگیری می کند؛
  • با کاهش سلول های اندوتلیال و تولید مشتقات پلاکت عامل رشد، از ضخیم شدن رگ ها جلوگیری می کند؛
  • فعالیت مشتقات شیمیایی سلول های دیواره رگ ها که باعث آرامش و باز شدن رگها می شود را افزایش می دهد؛
  • تولید پیام آورنده های شیمیایی به نام سیتوکسین ها را نیز کم می کند(موادی که در واکنش التهاب مربوط به سختی رگ ها نقش دارند).

برای خرید ماهی تن هوور تازه صید روز اقدام کنید.

خرید ماهی تازه جنوب از فروشگاه محصولات ارگانیک لیان

قیمت ماهی سنگسر طلایی

میگو پلویی چیست

خرید ماهی سرخو اصل

پست های مرتبط

یک فکر در مورد “ماهی تن بخورید اما تن ماهی نه!

  1. جناب گفت:

    خیلی از مشاغل از جمله خلبان ها روزانه غذاهای آماده من جمله تن می خورند و بعد سال ها هنوز سالمند، فرافکنی بود

  2. امیر گفت:

    عالی بود لطفا بیشتر از این نوع مقاله بذارید سپاس

  3. بانک اطلاعات فروشندگان گفت:

    ماهی مثل مرغ نیست هورمون بزنن بهش…قیمتش هم ارزونتر ه …ماهی تن نصف قیمت مرغ هست تقریباً..ضایعات کمتری هم داره

  4. امید گفت:

    خب تن ماهی تن…نخورید
    تن ماهی های دیگه بخورید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *