دستور پخت

طرز تهیه ماهی رژیمی

طرز تهیه ماهی رژیمی

طرز تهیه ماهی رژیمی | اگر رژیم دارید، ماهی را با این روش‌ها طبخ کنید!

پرکاربردترین روش طبخ ماهی سرخ کردن در روغن است. ماهی سرخ‌شده طعم بسیار لذیذی دارد، اما استفاده بیش از حد از روغن برای سلامتی مفید نیست. پس چه بهتر که ماهی را با خواص بی‌شمارش به روشی طبخ کنیم که خاصیت خود را از دست ندهد. اگر رژیم دارید یا ترجیح می‌دهید ماهی را با روش‌های سالم‌تری بخورید، ادامه مطلب را از دست ندهید. در ادامه با چندین طرز تهیه ماهی رژیمی آشنا می‌شوید.

بهترین روش‌های طبخ ماهی | ماهی را چگونه آماده کنم؟

برای داشتن یک وعده غذای لذیذ با استفاده از ماهی روش‌های متنوعی وجود دارد. انتخاب روش طبخ ماهی به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل، سلیقه و  ذائقه است. از طرفی شرایط جسمی نیز تاثیر زیادی بر روی انتخاب روش پخت ماهی دارد؛ مثلا اگر رژیم دارید، ماهی بخارپز، آب‌پز و کبابی انتخاب‌های مناسبی به شمار می‌آیند.

برخی نیز با بوی زهم ماهی مشکل دارند. در این صورت می‌توانید از سس‌های مخصوص برای طعم‌دار کردن ماهی استفاده کنید. به طور مثال ماهی را روی زغال کباب کنید و سپس سس باربیکیو را برای مزه‌دار کردن ماهی به کار ببرید. سرخ‌شده و سوخاری جزو پرطرفدارترین روش‌های طبخ ماهی محسوب می‌شوند. هرچند سرخ و سوخاری کردن شیوه‌های چندان سالمی نیستند. چون در تهیه آن‌ها از روغن زیادی استفاده می‌شود. روش‌های بخارپز، آب‌پز و کبابی بهترین و سالم‌ترین روش‌های طبخ ماهی محسوب می‌شوند. زیرا در چنین شیوه‌هایی از روغن استفاده نمی‌شود و ماهی سرخ نمی‌شود. بنابراین خواص ماهی تا حد زیادی حفظ می‌شود.

اگر می‌خواهید خواص ماهی حفظ شود و از فوایدش کاسته نشود، باید ماهی تازه بخرید. ماهی تازه  صید شده را می‌توانید از میان محصولات ارگانیک لیان انتخاب کنید تا به صورت پاک‌شده در کمترین زمان به دستتان برسد.روش پخت ماهی شیر تازه

طرز تهیه ماهی رژیمی در ماهیتابه | ماهیتابه رژیمی، آسان‌ترین روش طبخ ماهی!

یکی از ماهیتابه‌هایی که در چند سال اخیر طرفدار زیادی پیدا کرده، ماهیتابه رژیمی است. برای تهیه ماهی جنوب در ماهیتابه‌های رژیمی نیازی به استفاده از روغن نیست. بنابراین روشی رژیمی محسوب می‌شود. برای طعم‌دار کردن ماهی در این روش، هم می‌توانید ماهی را درون ترکیبی از پیاز، سیر، زعفران، آب‌لیمو و ادویه بخوابانید و بگذارید چند ساعت باقی بماند و هم اینکه درون شکم ماهی را از سبزیجات معطر از جمله رزماری، شوید و جعفری، فلفل دلمه، ادویه و پیاز پر کنید. سپس ماهی را درون ماهیتابه قرار دهید. اگر نمی‌خواهید ماهی خیلی خشک شود، می‌توانید کمی روغن زیتون یا روغن کنجد را با برس روی ماهی بمالید و سپس در ماهیتابه قرار دهید.

در استفاده از ماهیتابه رژیمی باید دقت کنید که شعله گاز نه روی درجه حرارت زیاد باشد که ماهی بسوزد و نه روی درجه حرارت کم باشد که ماهی مغزپخت نشود.

طرز تهیه ماهی آب پز رژیمی | ماهی آب‌پز هم می‌تواند لذیذ باشد!

شاید از نظر شما ماهی آب‌پز طعم و مزه خوبی نداشته باشد و رغبتی به خوردنش نداشته باشید؛ اما اگر ماهی را قبل از طبخ خوب مزه‌دار کنید و در حین پخت هم از خوراکی‌های مناسب استفاده کنید، یک وعده غذای خوشمزه خواهید داشت. یکی از روش‌های آب‌پز کردن ماهی که طعم خوبی به آن می‌بخشد، روش چینی است.

طرز تهیه ماهی آب پز رژیمی به سبک چینی به این صورت است که ابتدا باید ماهی را با نمک، فلفل و سایر ادویه‌های دلخواه طعم دار کنید و بگذارید در روغن زیتون بماند. سپس ماهی را به نشاسته ذرت آغشته کنید و همراه با سبزیجات معطر و فلفل دلمه روی حرارت ملایم قرار دهید. برای تهیه سس ماهی هم می‌توانید زنجبیل، پیاز، سیر، نمک، فلفل و آب مرغ را مخلوط کرده و درون ماهیتابه بریزید. سپس ماهی را به سس اضافه کنید و مانند سوپ ماهی سرو کنید. شیر ماهی یکی از ماهی‌هایی است که به روش آب‌پز بسیار لذیذ و خوشمزه خواهد شد.

طرز تهیه ماهی بخارپز رژیمی بدون فر | بخارپز کردن ماهی به سبک سنتی!

اگر مایکروویو در منزل ندارید، یکی از بهترین روش‌های طبخ ماهی رژیمی برای انواع ماهی مثل ماهی سرخو، ماهی حلوا، ماهی سفید شمال و غیره شیوه بخارپز است. در روش بخارپز هم برای طعم بهتر ماهی به یک سس خوشمزه احتیاج پیدا می‌کنید.

ماهی را به مدت نیم ساعت در نمک، فلفل، آب لیمو و سرکه بخوابانید. سپس پیاز حلقه‌ای، چند حبه سیر، فلفل دلمه‌ای حلقه‌ای و لیموترش را درون ماهیتابه بگذارید. می‌توانید از قارچ نیز استفاده کنید. سپس چند عدد گوجه‌فرنگی را پوره کنید و به مواد درون ماهیتابه بیفزایید. حالا ماهی طعم‌دار شده را روی سس درون ماهیتابه بگذارید. قابلمه‌ای را از آب پر کرده و روی شعله قرار دهید. ماهیتابه را روی قابلمه بگذارید تا با بخار حاصل از تبخیر آب درون قابلمه بپزد. یادتان باشد که ماهیتابه نباید در آب درون قابلمه فرو برود. برای این کار می‌توانید از دستگاه بخارپز یا هواپز نیز استفاده کنید.

طرز تهیه ماهی کبابی روی گاز | ماهی کبابی فقط مخصوص طبیعت نیست!

کباب کردن ماهی در بین شمالی‌ها کاری رایج است. یکی از سالم‌ترین روش‌های طبخ ماهی را نیز می‌توان همین کباب کردن دانست. برای اینکه ماهی را کباب کنید، هم می‌توانید از فر استفاده کنید و هم کباب را روی آتش درست کنید. اگر قصد استفاده از فر را دارید، بهتر است یک کاغذ فویل آلومینیومی را دور ماهی بپیچید تا حرارت به طور یک‌دست به همه قسمت‌ها برسد.

اما شاید برخی افراد دسترسی به فر نداشته باشند و فضایی برای روشن کردن آتش نیز در اختیارشان نباشد. فکر نکنید که در چنین شرایطی نمی‌توانید ماهی کبابی بخورید. هنوز یک راه یعنی روش کباب ماهی روی گاز وجود دارد. یادتان باشد که کباب کردن ماهی روی گاز کمی دردسر دارد؛ مثلا احتمال کثیف شدن گاز زیاد است یا ممکن است همه قسمت‌های ماهی به یک اندازه کباب نشوند.

ماهی مورد نظر خود را در ادویه، پیاز و سیر رنده شده، آب‌لیمو و غیره بخوابانید تا طعم بگیرد. یادتان باشد که وقتی ماهی را از درون مخلوط درآوردید، قبل از گرفتن روی شعله پیازهای خرد شده را کاملا بردارید. چون پیازها می‌سوزند و به ماهی می‌چسبند. به همین دلیل طعم ماهی را عوض می‌کنند. کباب شدن هر دو طرف ماهی حدود 5 دقیقه طول می‌کشد. برای اطمینان از پختن ماهی می‌توانید یک چنگال را در آن فرو کنید و ببینید که بافت داخلش پخته باشد.

اگر ماهی مورد استفاده شما به صورت یک ماهی کامل است، حتما قبل از کباب کردن، شکمش را خوب شکاف دهید و محتویاتش را خارج کنید.

طرز تهیه ماهی شکم پر رژیمی | یک غذای شمالی خوشمزه به سبک رژیمی!

ماهی شکم‌پر یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای گیلانی محسوب می‌شود. در این روش شکم ماهی را شکافته و محتویاتش را کاملا تخلیه می‌کنند. سپس ماهی را خوب شسته و درون شکمش را با موادی پر می‌کنند. مواد مورد نیاز عبارتند از:

  • سیر
  • سبزی‌های معطر خرد شده از جمله جعفری، گشنیز و نعناع
  • رب انار
  • گردوی آسیاب‌شده
  • نمک، فلفل و زردچوبه

ماهی شکم پر

تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و شکم ماهی را پر کنید. در حالت عادی ماهی شکم‌پر را در روغن سرخ می‌کنند؛ اما از آن‌جا که شما می‌خواهید ماهی رژیمی داشته باشید، می‌توانید آن را درون فر بگذارید یا بخارپز کنید

طرز تهیه سس ماهی رژیمی | از چه موادی برای سس ماهی استفاده کنم؟

برای اینکه سس ماهی را آماده کنید از مواد مختلفی می‌توانید کمک بگیرید. نکته مهم این است که بیشتر مواد باید طبعی گرم داشته باشند. چون طبع ماهی سرد است و به این ترتیب خوراک به تعادل می‌رسد. یکی دیگر از نکات مهم درباره سس ماهی استفاده از مواد اولیه‌ای است که بوی تندی داشته باشند و بوی زهم ماهی را بگیرند. بنابراین برای تهیه سس می‌توانید از موادی مثل رب انار، زنجبیل، دارچین، سبزی‌های معطر مانند نعناع، گشنیز، ریحان، پونه، ترخون و جعفری، پودر سیر، زردچوبه، پیاز، سیر، سرکه، آب‌لیمو، روغن زیتون بودار و غیره استفاده کنید.

ماهی تازه از کجا بخرم؟ | از لیان کمک بگیرید!

در این مطلب درباره طرز تهیه ماهی رژیمی صحبت کردیم. بهترین روش‌ها برای طبخ رژیمی ماهی، کباب کردن، آب‌پز کردن و بخارپز کردن است. بنابراین روش‌های متعددی برای آماده‌سازی پیش روی شماست و می‌توانید از لوازم مختلفی مثل ماهیتابه رژیمی، فر، مایکروویو، آتش و زغال، دستگاه بخارپز و غیره استفاده کنید. برای اینکه در روش‌های رژیمی بوی زهم ماهی از بین برود، سس‌های دست‌ساز به کار می‌آیند. برای تهیه سس ماهی بیشتر از مواد معطر مثل گشنیز، ترخون، نعناع و غیره و نیز موادی با طبع گرم از جمله زنجبیل و گردو استفاده کنید.

برای اینکه ماهی طبخ‌شده، به خصوص در روش‌هایی مثل بخارپز و آب‌پز، طعم خوبی داشته باشد، یکی از مهم‌ترین عوامل تازه بودن ماهی است. خرید ماهی تازه، ارگانیک و سالم نیاز به آشنایی با فضایی دارد که به آن اطمینان داشته باشیم؛ جایی که ماهی‌های صید روز را در بهترین بسته‌بندی و کمترین زمان ممکن به خریدار برساند تا مشتری ماهی مانده و ناسالم دریافت نکند. سایت لیان همان فضایی است که از مرحله صید تا پاک کردن، شستن، بسته‌بندی و ارسال را با بهترین کیفیت انجام می‌دهد و از هر جای ایران که خرید کنید، سفارشتان را در کمتر از 3 روز به دست شما می‌رساند. شعار لیان «ارگانیک بمانید» است. بنابراین همیشه ماهی‌ها و میگوهای ارگانیک را تهیه و ارسال می‌کند. برای اطلاعات بیشتر به سایت یا اینستاگرام mahijoonoob مراجعه کنید یا با شماره تلفن ۰۲۱۶۶۲۷۵۰۹۵۰۹۱۷۴۴۰۱۵۹۰ مجموعه لیان تماس بگیرید.

سوالات متداول

بهترین روش طبخ ماهی کدام است؟

برای طبخ ماهی روش‌های مختلفی وجود دارد که انتخاب هر کدام به سلیقه، ذائقه و سبک زندگی شما بستگی دارد؛ اما به طور کلی کباب کردن، بخارپز کردن و آب‌پز کردن جزو بهترین و سالم‌ترین روش‌ها برای پخت‌وپز ماهی به شمار می‌آیند.

آیا می‌توان ماهی شکم‌پر را به سبک رژیمی تهیه کرد؟

بله؛ موادی که درون شکم ماهی را پر می‌کنند، مثل گردو، سبزیجات معطر و رب انار، جزو خوراکی‌های مضر و غیر رژیمی نیستند. فقط کافیست که در مرحله آخر به جای سرخ کردن ماهی در روغن، ماهی را درون فر بگذارید یا بخارپز کنید.

برای طبخ ماهی از چه سس‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

برای طبخ ماهی از سس‌های مختلف دلخواه می‌توانید استفاده کنید؛ اما بهتر است که در ترکیبات سس مواد معطر و نیز خوراکی‌هایی با طبع گرم به کار ببرید تا هم بوی زهم ماهی گرفته شود و هم طبع سردش به تعادل برسد.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *