مجله لیان

هشت پا بخورم یا نه؟

مضرات هشت پا

همواره این سوال برای ما مطرح می شود که آیا خوردن هشت پا یا همان اختاپوس برای ما مضر هست یا مفید؟ آیا هشت پا را در رژیم غذایی خود جا بدهیم یا نه؟ آیا خوردن هشت پا خطرناک است؟ خوردن هشت پا به ناتوانایی جنسی کمک میکند ؟ خواص هشت پا چیست؟

ما در این مقاله سعی کردیم تا تمام این سوالات را پاسخ دهیم. امیدواریم که برای ما مفید واقع شود.

هشت پا (اختاپوس)

هشت پا به یکی از باهوش ترین موجودات دریایی معروف است. از آن به عنوان آفتاب پرست دریایی نیز یاد می شود زیرا می توانند در شرایط مختلف رنگ و شکل خود را تغییر دهید. حتی می تواند خود را درون یک بطری کوچک جا دهد! هچنین می تواند اندام های خود را دوباره رشد دهد و دارای قلب و مغزهای متعدد باشد. صید هشت پا از طریق تور انجام میشود و معمولا در خلیج فارس و دریای عمان صید میشود .هشت پا از خانواده سرپایان و هم خانواده کالاماری و ماهی مرکب میباشد .

هشت پا (اختاپوس) یک موجود دریایی بدون استخوان هست که قرن ها مردم را مجذوب خود کرده، یک منبع پروتئین مهم در جوامع ساحلی سراسر جهان محسوب می شود. در روش های عامیانه تصور می شود که هشت پا، ناتوانی جنسی را درمان میکند و باعث افزایش میل جنسی می شود. در حالی که تحقیقات علمی این موضوع را تایید نمیکنند ولی دانشمندان ادعا می کنند که برخی از مواد مغذی موجود در هشت پا می تواند برای سلامت باروری مفید باشد.

انواع هشت پا

فواید هشت پا برای سلامتی

بسیاری از افراد در هنگام انتخاب غذاهای دریایی، هشت پا را مدنظر ندارند و در لیست محبوبیت خود جای نمی دهند. در حالی که هشت پا بیشتر از چیزی که تصور میکنند لذیذ است و علاوه بر این فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. در ادامه به بررسی فواید آن می پردازیم. پس با ما همراه باشید.هشت پا سرشار از ویتامین و مواد معدنی ضروری می باشد. ازجمله حاوی: ویتامین B۱۲ ، پتاسیم، آهن، فسفر، منیزیم، کلسیم، سلنیوم، امگا۳ و اسیدهای چرب خاص هست.

هشت پا و ویتامین B۱۲ :

کمبود این ویتامین شما را در معرض افسردگی و احتمال بروز سرطان سینه، قرار می دهد. از آنجا که هشت پا سرشار از ویتامین B۱۲ هست می تواند به شما در پیشگیری از چنین کمبودهایی کمک کند.هشت پا همچنین دارای اسیدآمینه ای به نام تورین است، که این اسیدآمینه دارای اثرات ضد سرطانی و ضد ویروسی است.با التهاب در بدن مبارزه می کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از سلول ها در برابر آسیب های مرتبط با سرطان محافظت می کند.

هشت پا و پتاسیم:

اگر زیاد طرفدار خوردن موز نیستید برای تامین پتاسیم مواد غذایی بسیاری وجود دارد که هشت پا هم یکی از بهترین آنهاست. پتاسیم برای سیستم عصبی اهمیت بسیاری دارد همچنین به تنظیم انقباضات عضلانی و قلب نیز کمک میکند و…

هشت پا و فسفر:

هشت پا همچنین سرشار از فسفر می باشد. فسفر نقش بسزایی در رشد و عملکرد مغز دارد. به خودتان بدی میکنید اگر فسفر کافی در رژیم غذایی خود ندارید!

چطور هشت پا بپزیم

هشت پا و منیزیم:

هشت پا حاوی منیزیم است – ماده معدنی که بسیاری از مردم در رژیم غذایی خود به اندازه کافی از آن استفاده نمی کنند. که این ماده به بهبود حافظه و افزایش عملکردهای یادگیری مغز کمک بسزایی می کند. پس در نتیجه هشت پا می تواند در پیشگیری از بیماری هایی مانند آلزایمر موثر واقع شود.

هشت پا و امگا۳:

این ماده در کاهش فشار خون و سلامت قلب نقش دارد. همچنین در کاهش تری گلیسیرید چربی موجود در خون شما  که می تواند خطر سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری قلبی را افزایش دهد، نیز موثر هست. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در هشت پا – ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) – از افسردگی و سایر اختلالات خلقی پیشگیری یا آنها را درمان می‌کنند. همچنین باعث محافظت از عملکرد میکروبیوم های روده می شود. میکروبیوم ها باکتری های مفید روده هستند که در ایمنی و پیشگیری بیماری ها نقش دارد. از خواص دیگر امگا۳ میتوان به خواص ضدافسردگی اشاره کرد. هشت پا که حاوی میزان مناسبی از این ماده می باشد در فهرست برترین غذاهای ضدافسردگی، رتبه ششم را دارد. هشت پا چربی کمی دارد و سرشار از پروتئین کامل برای افرادی است که به مدیریت وزن خود اهمیت میدهند. البته به طرزتهیه آن نیز بستگی داشته باشد. سرخ کردن آن یا پختن اختاپوس در کره یا روغن می تواند چربی و کالری اضافی به وعده غذایی شما اضافه کند.

خطرات بالقوه هشت پا

جدا از فواید بی نظیری که در بالا قید شد باید یکسری نکات هم در نظر داشته باشید مانند هر ماده ی غذایی دیگر که اگر بیش اندازه مصرف شوند یا با شرایط فرد تداخل داشته باشد ممکن است مشکل ایجاد کند مثل مصرف زیاد گوشت قرمز که سطح کلسترول و کراتین و اسیداوریک را بالا میبرد. همچنین افرادی که شرایط خاصی دارند اگر میخواهند هشت پا را در رژیم غذایی خود قرار دهند حتما با پزشک خود مشورت کنند.

کلسترول

هشت پا به میزان مناسبی کلسترول دارد ولی باز هم باید در میزان خوردن آن دقت شود. تقریبا ۱۱۵ گرم از هشت پا حاوی ۳۰ درصد کلسترول روزانه توصیه شده شما می باشد. خوردن منابع مغذی کلسترول مانند تخم مرغ و غذاهای دریایی نسبت به خوردن غذاهایی مانند گوشت قرمز که دارای چربی اشباع بالایی هستند، کمتر احتمال دارد سطح کلسترول خون را افزایش دهد.بدن شما برای ساخت سلول های سالم به کلسترول نیاز دارد ولی مصرف بیش از حد آن نیز خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

سدیم

سدیم موجود در غذا برای عملکرد صحیح سیستم عصبی واجب است، اما در صورت مصرف بیش از حد می تواند باعث بروز مشکلات قلبی شود. هشت پا سدیم بالایی دارد، بنابراین اگردر میزان مصرف خود حساس هستید، حتماً آن را در حد تعادل مصرف کنید.

آلرژی

برخی افراد به پروتئین های موجود در غذاهای دریایی حساسیت دارند. اگر به انواع صدف ها – مانند صدف، گوش ماهی یا میگو – حساسیت دارید، باید از اختاپوس نیز اجتناب کنید. در صورت بروز علائم حساسیت در زمان مصرف آبزیان به پزشک مراجعه کنید.

مزه گوشت هشت پا

نتیجه گیری:

  • هشت پا بیشتر از چیزی که تصور میکنند لذیذ است و علاوه بر این فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد.
  • هشت پا سرشار از ویتامین و مواد معدنی ضروری می باشد. ازجمله حاوی: ویتامین B۱۲ ، پتاسیم، آهن، فسفر، منیزیم، کلسیم، سلنیوم، امگا۳ و اسیدهای چرب خاص هست.
  • قرار دادن آن در رژیم غذایی روزانه در صورتیکه که محدودیت خاصی نداشته باشید بسیار مفید هست.
  • یکسری خطرات احتمالی وجود دارد مانند هر ماده غذایی دیگر که باید در مورد میزان مصرف آن دقت شود.

جهت راهنمایی های بیشتر در این باره می توانید با کارشناسان لیان از طریق این لینک در ارتباط باشید.

1 نظر در “هشت پا بخورم یا نه؟

  1. Abdollah گفت:

    داداش حتما بخور عالیه سلامت بدن رو تعیین میکنه🤣🤣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *