دستور پخت

آموزش روش های پختن هشت پا

دستور پخت هشت پا

شاید برای شما سوال پیش اومده باشه که طرز تهیه یک هشت پای لذیذ چیه؟  هشت پا چقدر بپزه که بافتش لاستیکی نشه؟ هشت پا رو فقط میشه آبپز کرد یا روش های دیگر پخت هم داره؟ با ما همراه باشید تا پاسخ تمام سوالات خود را دریافت کنید. امیدوارم برای شما مفید واقع بشه.

رایج ترین شکل های مورد استفاده هشت پا برای وعده های غذایی شامل: تازه، کنسرو شده، منجمد و خشک شده می باشد. هشت پا را بسته به سلیقه هر شخص میتوان هم به صورت پخته و هم به صورت خام مصرف کرد.

برای پخت هشت پا روش های مختلفی وجود دارد ازجمله: سرخ کردن، آبپز، بخار پز، سوخاری، خورش و کباب کردن. ما برخی از روش های پخت را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

بسته به نوع هشت پایی که مصرف می کنید و نحوه پخت آن، هشت پا می تواند طعم و بافت متفاوتی داشته باشد. برخی از افراد با بافت جویدنی هشت پا مشکل دارند، برای همین بسیاری از آشپزها معتقد هستند که برای اینکه هشت پا بافتی لاستیکی به خود نگیرد باید از هشت پای منجمد استفاده کرد یا اگر هشت پای تازه در نظر دارید باید به مدت ۹۰ دقیقه با دمای پایین هشت پا را در یک مایع خوش طعم بپزیم .

نوع روش تهیه هشت پا بر ارزش غذایی آن نیز تاثیر میگذارد. برای مثال یک وعده غذایی حاوی ۴۵ گرم از هشت پا خشک حدود ۱۱۴ میلی گرم نمک دارد که این مقدار خیلی بیشتر از میزان نمک در هشت پای تازه پخته شده می باشد.

یا مثلا اگر اختاپوس سرخ شده باشد چربی و کالری بیشتری نسبت به روش کبابی یا آبپز دارد.

با این وجود هشت پا به هر شکلی که تهیه شود منبع فوق‌العاده غنی از بسیاری مواد مغذی مانند ویتامین B12 و سلنیوم است که برای عملکردهای بدن مانند تشکیل گلبول‌های قرمز خون، سنتز DNA مهم هستند.

روش های پخت هشت پا

  • آبپز
  • کبابی
  • سرخ شده ترد

روش پخت هشت پا آبپز

آبپز کردن هشت پا

یکی از ابتدایی ترین روش های پخت هشت پا آبپز کردن هست به این صورت که یک قابلمه را با آب پر کرده و نمک به آن اضافه کنید و بگذارید تا به جوش بیاید . هشت پا را اضافه کنید و بلافاصله حرارت را کم کنید و اجـازه بدهید تا ۴۵ الی ۶۰ دقیقه بپزد. نکته مهم این هست که حتما با حرارت پایین پخته شود زیرا اگر با حرارت بالا پخته شود هشت پا بافت لاستیکی به خود میگیرد. با فشار دادن چاقو به پاهای هشت پا متوجه می شوید که پخته شده است یا نه. اگر چاقو به ضخیم ترین قسمت گوشت فرو رفت، هشت پا شما کامل پخته شده و آماده سرو می باشد.

روش پخت هشت پا کبابی

کباب هشت پا

یک قابلمه را تا نیمه از آب پر کنید و به آن ۲ قاشق غذاخوری نمک و دانه فلفل سیاه اضافه کنید و اجازه دهید تا به جوش بیاید.

در همین حین هشت پا را روی تخته گوشت قرار دهید و به وسیله یک قاشق چوبی یا گوشت کوب یا هر وسیله ای که دم دست دارید، هشت پا را چندین بار بکوبید تا گوشت نرم شود.

زمانی که آب به جوش آمد، ۲ الی ۳ مرتبه پاهای هشت پا را در بار به مدت ۲ الی ۳ ثانیه در آب جوش قرار دهید تا پاها جمع شوند. سپس تمام هشت پا را داخل آب جوش قرار دهید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت ۴۵ الی ۶۰ دقیقه بپزد تا نرم شود. بعد از روی حرارت بردارید و اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود.

سپس روی باربیکیو یا روی منقل داخل توری کبابی در فضای باز هشت پا را کباب کنید، هر طرف را به مدت ۳ الی ۴ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا به خوبی گریل شود.

سپس هشت پا را برش دهید و در ظرف سرو قرار دهید و روی آن روغن زیتون، لیمو، جعفری و نمک و فلفل بریزید و بلافاصله سرو کنید. طعم بی نظیری داره حتما امتحانش کنید.

روش پخت هشت پا سرخ شده ترد

سرخ کردن هشت پا

ابتدا به روش هایی که در بالا گفته شد هشت پا را می پزیم و اجازه دهید تا در دمای اتاق خنک شود. در یک قابلمه ی آب به همراه سرکه، فلفل دلمه ای، سیر، برگ بو و جعفری آنرا بپزید.سپس پاهای هشت پا را از هم جدا کنید اگر دوست داشتید به قطعات کوچک تر هم میتوانید برش بزنید. (هم قبل از پخت و هم بعد از پخت میتوانید برش دهید فرقی نمی کند.)

دریک کاسه آرد، نشاسته ذرت، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید. قطعات هشت پا کاملا به این مواد آغشته کنید به طوری که تمام سطح با آرد پوشش داده شود.

داخل ماهیتابه روغن یا روغن زیتون ریخته و روی حرارت متوسط گرم کنید. سپس قطعات هشت پا را که به آرد آغشته شده داخل روغن داغ قرار دهید و ۳ الی ۴ دقیقه اجازه دهید تا سرخ شوند.

سپس آنها را روی دستمال کاغذی ضخیم یا کاغذ روغن گیر قرار دهید تا به خوبی خشک شوند. این مرحله برای ترد شدن خیلی مهم هست.

برای سس کنار آن هم مقداری سس مایونز را به همراه پوست لیمو، آب لیمو و ادویه کاری با هم مخلوط کنید.

هشت پاهای سرخ را به همراه این سس سرو کنید طعمی بی نظیررا تجربه خواهید کرد.

نوش جان

جهت دریافت مشاوره بیشتر برای این دستور پخت ، با کارشناسان لیان در تماس باشید.

‫۳/۵ ‫(۷ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *