مجله لیان

بررسی میزان جیوه ماهی ها

آیا ماهی جیوه دارد

احتمال زیاد موضوع این مقاله همواره برای شما سوال بوده که آیا باید از خوردن ماهی به دلیل جیوه اجتناب کرد؟ یا اینکه چه ماهی هایی جیوه بیشتری دارند؟ چه میزان از جیوه برای بدن سمیت ایجاد میکند؟با ما همراه باشید تا پاسخ تمام این سوالات را دریافت کنید. ما در این مقاله درباره ی عنصر جیوه ، اینکه چطور جذب بدن ماهی می شود، در کدام اندام های ماهی بیشتر تجمع می یابد، چه گروه های حساسیت بیشتری به میزان جیوه دارند و اینکه چه میزان از جیوه برای بدن مشکل زا هست، بحث و بررسی انجام میدهیم. امیدوارم برای شما مفید واقع شود.

جیوه در ماهی

جیوه یکی از عناصر طبیعت است و در آب، هوا و خاک یافت می شود. جیوه به طرق مختلف در محیط منتشر می شود از جمله از طریق فعالیت های صنعتی یا بلایای طبیعی مانند فوران.انسان ها از راه های مختلفی می توانند در معرض خطرات جیوه قرار بگیرند مثل تنفس بخارات جیوه در هنگام کار در معدن یا کارهای صنعتی. همچنین جیوه در آب دریاها و اقیانوس ها به میزان کمی وجود دارد.

جیوه همچنین در موارد زیر یافت می شود:

  • غذا
  • سایت های صنعتی
  • پرکردگی دندان ساخته شده از آمالگام جیوه
  • دماسنج ها
  • لامپ ها
  • سیگار و دود سیگار
  • رنگ قدیمی
  • باتری ها

ما در این مقاله قصد بررسی این موضوع را داریم که آیا باید از خوردن ماهی به دلیل مسمومیت جیوه اجتناب کرد.

جیوه و انسان

چگونه جیوه جذب بدن ماهی می شود؟

جیوه به میزان کمی در آب وجود دارد که تحت تاثیر فرایندهای شیمیایی توسط باکتری ها به متیل جیوه تبدیل می شود. (متیل جیوه پس از ورود به بدن به آسانی توسط روده جذب و به آهستگی دفع می گردد.)حالا چطور متیل جیوه وارد بدن ماهی می شود؟

  • هنگام عبور آب از آبشش های ماهی
  • گیاهان دریایی مانند جلبک ها متیل جیوه را جذب می کنند که ماهی ها از این جلبک ها تغذیه میکنند
  • هنگام تغذیه ماهی ها از میکروارگانیسم های آبزی و پلانکتون ها

با توجه به موارد بالا ماهی های بزرگتر با طول عمر بیشتر که در بالای چرخه غذایی قرار دارند مانند کوسه ماهی و نهنگ، میزان بیشتری جیوه در بدن خود دارند زیرا از ماهی های کوچکتر تغذیه میکنند که در بدن خود جیوه جذب کرده اند. همچنین با توجه به تحقیقات انجام شده ، میزان جیوه در آبشش های ماهی بیشتر و بعد از آن بیشتر در بافت کبد و روده هستند.  در نتیجه قسمت هایی از ماهی که در خوردن مصرف نمی شوند میزان بیشتری جیوه دارند، این موضوع کمی از نگرانی ها در مورد میزان جیوه در گوشت ماهی را از بین می برد. همچنین برخی از مردم محلی می گویند بیشتر تجمع جیوه در پوست ماهی هست و اگر مصرف نشود مشکلی پیش نخواهد آمد. البته این موضوع از نظر تحقیقات علمی اثبات نشده است. ولی به طور کلی می توان گفت  تقریبا همه انواع ماهی ها حاوی مقدار ناچیزی از متیل جیوه هستند. ولی برای بیشتر افراد در مورد مصرف ماهی و دریافت جیوه مشکلی وجود ندارد.

گروه های حساس به مصرف جیوه چه کسانی هستند؟

زنان باردار یا زنانی که  قصد بارداری دارند، مادران شیرده و خردسالان حساس ترین افراد به مصرف جیوه هستند. در این بین خطر برای جنین  نوزاد بسیار بیشتر است زیرا جیوه میتواند روی سیستم عصبی جنین تاثیر منفی بگذارد، در نتیجه گروه های حساسی که در بالا ذکر شد باید هم در انتخاب نوع ماهی و هم در میزان مصرف آن حساسیت زیادی به خرج دهند. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که گروه‌های قومی خاصی – از جمله بومیان آمریکایی، آسیایی‌ها، و ساکنان جزایر اقیانوس آرام – به دلیل رژیم‌های غذایی که به طور سنتی سرشار از ماهی هستند، در معرض خطر بیشتری برای قرار گرفتن در معرض جیوه هستند. مهم است که به یاد داشته باشید که بدن می تواند و به مرور زمان از شر جیوه خلاص شود.

چگونه میتوان سطح جیوه بدن را اندازه گرفت؟

  1. آزمایش خون: آزمایش خون نشان می دهد که آیا در چند روز گذشته در معرض جیوه قرار گرفته اید یا خیر.
  2. آزمایش ادرار: در طی چند ماه، سطح جیوه در ادرار نیز کاهش می یابد.
  3. تست مو: آزمایشات مو می تواند نشانه هایی از قرار گرفتن طولانی مدت جیوه را نشان دهد.

چه کسانی به سم زدایی جیوه نیاز دارند؟

سطوح جیوه خون ۰ تا ۹ نانوگرم در میلی لیتر (ng/mL) طبیعی است و نگران کننده نیست. سطح ۱۰ تا ۱۵ نانوگرم در میلی لیتر نشان دهنده قرار گرفتن در معرض خفیف است. هر چیزی بیش از ۵۰ نانوگرم در میلی لیتر ممکن است نشان دهنده مواجهه شدید با جیوه آلی باشد.اکثر مردم تا زمانی که سطح جیوه خونشان به بالای ۱۵ نانوگرم در میلی لیتر نرسد نیازی به سم زدایی از جیوه ندارند.

حال این سوال مطرح می شود که آیا بدن ما قابلیت دفع جیوه را دارد؟

باید پاسخ داد بله، بدن شما طوری طراحی شده است که مواد سمی را معمولاً با کمک کلیه ها و کبد فیلتر می کند ،مگر اینکه شرایطی داشته باشید که بر عملکرد کلیه یا کبد شما تأثیر بگذارد، سیستم سم زدایی طبیعی بدن در دفع سموم از جمله جیوه اضافی از طریق ادرار و مدفوع بسیار مؤثر است.

راهکارهای خانگی بدون نیاز به دارو برای سم زدایی جیوه در سطوح پایین

  • خوردن فیبر بیشتر: بدن شما به طور طبیعی از طریق مدفوع از شر جیوه و سایر مواد سمی بالقوه خلاص می شود. خوردن فیبر بیشتر به حرکت منظم‌تر اشیا از طریق دستگاه گوارش کمک می‌کند و در نتیجه حرکات روده بیشتر می‌شود. سعی کنید غذاهای پر فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • نوشیدن آب بیشتر: جیوه نیز از طریق ادرار دفع می شود، بنابراین نوشیدن آب اضافی می تواند به تسریع این روند کمک کند.
آیا ماهی جیوه دارد؟

آیا باید از خوردن ماهی به دلیل جیوه اجتناب کرد؟

ماهی تازه یکی از سالم ترین غذاهایی است که می توانید بخورید.به این دلیل که منبع عالی پروتئین، ریز مغذی‌ها و چربی‌های سالم است. بدن ما به طور طبیعی نمی تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را تولید کند، به همین دلیل است که طبیعت انواع مختلفی از مواد غذایی را به ما هدیه داده است. ماهی به عنوان یک غذای مغزی کم کالری و پروتئین بالا پر از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به طور طبیعی تولید نمی شود. اسیدهای چرب امگا ۳ مدت‌هاست که به دلیل داشتن فواید سلامت کلی برای بدن، در داخل و خارج شناخته شده‌اند. تحقیقات جدید حتی شواهد بیشتری مبنی بر مفید بودن ماهی برای سلامت مو، پوست و قلب ارائه کرده است. اخیراً همچنین کشف شده است که خوردن ماهی یک یا دو بار در هفته برای بهره مندی از بیشترین فواید آن کافی است، که برای افرادی که طرفدار ماهی هستند، خبر بسیار خوبی است.ماهی در قرن‌های گذشته به‌طور غیرقابل انکاری به‌عنوان تقویت‌کننده سلامت قلب و باریک‌تر کردن دور کمر مورد ستایش قرار گرفته است. با این حال، این ها فقط قسمتی از مزایای بی پایان خوردن ماهی هست.

نتیجه گیری

  • جیوه در همه جا وجود دارد و میتواند از طرق مختلف جذب بدن شود. همچنین همه ی انواع ماهی ها به میزان ناچیزی حاوی متیل جیوه هستند پس ماهی شمال یا جنوب ندارد.
  • ماهی هایی با سایز کوچک تر و طول عمر کمتر میزان کمتری جیوه دارند.
  • تجمع جیوه در ماهی بیشتر در آبشش ها و کبد ماهی هست که این قسمت ها مورد مصرف قرار نمیگیرد.
  • بدن قابلیت دفع جیوه را از طریق کلیه و کبد را دارد.
  • فقط سطوح بالای جیوه سمیت ایجاد میکند.
  • پس هرگز به بهانه جیوه موجود در ماهی نباید از این ماده غذایی باارزش با خواص فوق العاده اجتناب کرد.

جهت راهنمایی های بیشتر در این باره می توانید با کارشناسان لیان از طریق این لینک در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *