دستور پخت

طرز تهیه سمبوسه بوشهری

طرز تهیه سمبوسه بوشهری

طرز تهیه سمبوسه بوشهری

سمبوسه در واقع به معنای سنبوسگ یک خوراکی لذیذ که مربوط به جنوب شرق ایران در استان های خوزستان بوشهر و هرمزگان پخت می شود.

سمبوسه در واقع خمیر پهنی است که داخل آن را با سیب زمینی و گوشت کوبیده پیاز و ادویه در روغن سرخ می کنند. با توجه به طبع ذائقه جنوبی های عزیز سمبوسه معمولاً تند و یا در کنار آن از سس های تند استفاده می شود. فرهنگ سمبوسه کم کم از جنوب شرق ایران به سایر استان های ایران نفوذ کرده و هر استانی با توجه به ذائقه خود محتوای سمبوسه را تغییر داده و میزان تندی آن متفاوت است .

انواع سمبوسه

سمبوسه انواع مختلفی دارد :

  • سمبوسه گوشت
  • سمبوسه مرغ
  • سمبوسه بندری
  • سمبوسه پیتزایی
  • سمبوسه سبزیجات
  • سمبوسه سیب زمینی
  • سمبوسه بلوچی
  • سمبوسه اسفناج

سمبوسه را به عنوان یک مکمل یا میان وعده فوق‌العاده می‌توانید استفاده کنید سمبوسه در بین جوانان و نوجوانان استان های جنوبی طرفداران زیادی دارد و همیشه در جشن ها و دور همی ها از سمبوسه استفاده میشود.

 مواد مورد نیاز برای تهیه سمبوسه بوشهری

  •  سبزی تره به مقدار لازم
  • پیازچه به مقدار لازم
  • یک عدد پیاز
  • سه عدد سیب زمینی

 ادویه لازم

فلفل سیاه فلفل قرمز زردچوبه و نمک

آماده ای ؟ بزن بریم

دستور پخت سمبوسه

در ابتدا پیازها را نگینی خرد کرده همچنین سبزی ها را به صورت نگینی خرد کرده و پیازچه را ریز می کنیم. سیب زمینی ها را داخل قابلمه قرار داده تا آب پز شود. پیاز خورد شده را به همراه کمی روغن سرخ می کنیم در کنار آن سبزی و پیازچه را سرخ کرده .

سیب زمینی ها بعد از آب پز شدن پوست کنده و سپس رنده میکنیم .پیاز و سبزی ما که کمی تفت خورد ادویه ها را اضافه می کنیم به ترتیب فلفل سیاه فلفل قرمز زردچوبه و نمک را اضافه می کنیم. دقت داشته باشید که میزان نمک با توجه به سلیقه شما باشد.

بعد از تفت خوردن سبزی و پیاز به همراه ادویه ها در این مرحله سیب زمینی که رنده شده را به موادمون اضافه می کنیم تا کمی تفت بخورد .بعد از این مرحله مواد ما آماده و به سراغ پیچیدن‌سمبوسه میرویم .

برای سمبوسه دقت بفرمایید که نان لواش نازک و حتماً در زمان تهیه اعلام کنید که به صورت خمیری باشد هرچقدر نان شما خمیری و نرم تر باشد به راحتی می توانید سمبوسه را پیچیده و نتیجه بهتری از آن بگیرید.

برای این کار طبق برش که داخل کلیپ انجام میشود یک عدد نان را از طول برش داده و مقداری مواد در ابتدای نان گذاشته و به صورت مثلثی مشابه کلیپ سمبوسه خود را بپیچید. بعد از پیچیدن سمبوسه در انتهای نان طا داده و داخل سمبوسه قرار دهید تا از هم باز نشود.

در این مرحله سمبوسه شما آماده است جهت سرخ کردن سمبوسه نیاز به ماهی تابه گود و روغن داغ داریم و دقت بفرمایید که زمان سرخ کردن سمبوسه زیاد نباشد تا سمبوسه شما نسوزد. ضخامت روغن داخل ماهیتابه حدود نیم سانت باید باشد که سمبوسه را به راحتی سرخ کند حتماً روغن داغ داغ باشد .

به به به بسیار عالی سمبوسه را داخل ظرف مورد نظر چیده و طبق سلیقه خودتان تزیین نمایید حتما در کنار سمبوسه از سس های تند و آتشین استفاده کنید طعم سمبوسه همیشه به یاد ماندنی بوده و خاطرات خوبی برای همه عزیزان به یاد می آورد.

حتما نظرات خودتون را بعد از دیدن کلیپ در پایین همین پست با ما به اشتراک بزارید .

 

ویدیو طرز تهیه

خرید ماهی تازه جنوب از فروشگاه محصولات ارگانیک لیان

‫۵/۵ ‫(۱ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *