ماهی شیر یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین ماهی‌های جنوب به شمار می‌آید. افراد زیادی در بسیاری از ماه‌های سال به خرید ماهی شیر تازه اقدام می‌کنند. حتی پزشکان نیز به خوردن حداقل یک وعده ماهی شیر در هفته توصیه کرده‌اند. اما ماهی‌های شیر تقلبی زیادی در بازار وجود دارد. یا اینکه بسیاری از ماهی‌ها شیر موجود در بازار تازه و سالم نیستند. برای اینکه بتوانید ماهی شیر اصلی و سالم را تشخیص دهید و خواصش را بدانید در این مقاله با ما  همراه باشید.

ماهی شیر چیست؟ | آیا ماهی شیر بهترین ماهی جنوب است؟

ماهی شیر بیشتر در بوشهر صید شده و ضایعات بسیار کم در حدود 35 درصد دارد. به همین دلیل قیمتش چندان پایین نیست. یکی از بزرگ‌ترین مزایای ماهی شیر این است که اسکلت استخوانی آن به راحتی از گوشت جدا شده و هنگام خوردن دردسری ایجاد نمی‌کند. ماهی شیر فلس‌های بسیار زیادی نیز دارد، اما این فلس‌ها به راحتی از بدن ماهی جدا شده و پاک می‌شوند. ماهی‌های شیر گاهی به وزن 20 کیلوگرم و حتی بیشتر نیز می‌رسند. به همین خاطر معمولا حتی در بازار آزاد به صورت تکه‌تکه فروخته می‌شوند. یکی از مهم‌ترین ماهی‌های جنوب که به صورت کاملا تازه و سالم در کمترین زمان در سایت لیان به دست خریداران می‌رسد، ماهی شیر است. ماهی شیر تازه و ارگانیک توسط مجموعه پرتلاش لیان در فاصله یک تا دو روز پس از صید به صورت پاک شده در بسته‌بندی حرفه‌ای به دست مشتریان در سرتاسر ایران می‌رسد.

طبع ماهی شیر سرد است یا گرم؟ | همراه با ماهی شیر چه بخورم؟

طبع ماهی جنوب به طور کلی سرد و تر است. هرچند برخی ماهی‌ها طبعی سرد و معتدل دارند، اما ماهی شیر جزو آن دسته محسوب نمی‌شود. ماهی شیر نیز با همه خواصی که دارد، دارای طبعی سرد و معتدل است. بنابراین باید همراه با ماهی یا بعد از خوردنش، مواد غذایی با طبع گرم مثل خرما یا چای دارچین میل کنید. یکی از دلایلی که مردمان آسیای جنوب شرقی زنجبیل را همراه سوشی می‌خورند، همین حفظ تعادل طبع است. اگر طبع گرم دارید در خوردن ماهی شیر احتیاط کنید تا دچار سردی معده و سرگیجه نشوید.

فواید ماهی شیر | ماهی شیر چه خواصی دارد؟

خوردن ماهی به خودی خود فواید زیادی برای بدن دارد. از طرفی ماهی شیر جزو پرفایده‌ترین و بهترین انواع ماهی‌هاست. به همین دلیل پزشکان خوردن 2 الی 3 وعده از ماهی شیر را در طول هفته توصیه کرده‌اند. هرچند که باید مواظب مزاج خود نیز باشید. از مهم‌ترین مزایای ماهی شیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • داشتن اسیدهای چرب امگا3 فراوان
  • بهبود سلامت قلب و عروق
  • بهبود عملکرد مغز و اعصاب
  • بهبود سلامت استخوان‌ها و مفاصل
  • جلوگیری از آلزایمر
  • مقاومت در برابر اشعه فرابنفش خورشید
  • بهبود بیماری کبد چرب
در ضمن مصرف ماهی شیر در دوران بارداری و شیردهی به شدت توصیه شده است. زیرا مواد مغذی ماهی جنین را به خوبی تغذیه می‌کند و باعث افزایش سلامت و هوش کودک می‌شود. در ضمن ماهی شیر از زایمان زودرس نیز پیشگیری می‌کند. بسیاری از فوایدی که عنوان کردیم در مورد تمامی ماهی‌های جنوب مثل ماهی هامور سفید، ماهی شوریده، ماهی زبیدی و غیره هم صدق می‌کند. فواید ماهی شیر

خواص ماهی شیر برای کودکان | آیا کودکان می‌توانند ماهی شیر بخورند؟

ماهی شیر به دلیل خواص بی‌شماری که دارد، غذایی بسیار مفید برای کودکان به شمار می‌آید. خوردن ماهی شیر در کودکی می‌تواند بیماری آسم را بهبود ببخشد؛ ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز کودک از جمله ویتامین D و A و کلسیم را به خوبی تامین می‌کند؛ باعث بهبود کیفیت خواب کودکان می‌شود؛ از ابتلا به سرطان در کودکان پیشگیری می‌کند؛ مقاومت بدن کودک را بالا می‌برد و باعث بهبود حافظه و تمرکز به خصوص در کودکان بیش‌فعال می‌شود.

مضرات ماهی شیر | آیا خوردن ماهی شیر به بدن آسیب می‌زند؟

با اینکه مصرف بیش از حد برخی ماهی‌ها به دلیل جیوه موجود در بدنشان برای انسان ضرر دارد، ماهی شیر جزو دسته بی‌ضررها محسوب می‌شود. مصرف ماهی شیر ضرری برای بدن انسان ندارد؛ مگر اینکه ماهی فاسد یا آلوده باشد. در برخی مواقع هم ماهی‌های دیگری مثل ماهی قباد را به دلیل شباهت به جای ماهی شیر می‌فروشند که باید موقع خرید دقت کنید. هنگام خریدن ماهی شیر حتما به این نکته توجه کنید که ماهی بوی غیرعادی ندهد و گوش‌هایش نیز قرمز و تازه و به هم چسبیده باشند. در ضمن گوشت ماهی نباید بیش از حد شل باشد و با فشار دادن از هم بپاشد. به خاطر طبع سرد ماهی بسیار مهم است که همراه آن چه چیزهای دیگری می‌خورید. برخی از خوراکی‌های مفید مثل ماست، شیر، دوغ و تخم‌مرغ را اگر هم‌زمان با ماهی یا با فاصله کمی از آن بخورید، آسیب‌های بسیاری به بدنتان وارد می‌شود.

ماهی شیر تقلبی | مانند یک خریدار حرفه‌ای ماهی شیر بخرید!

همانطور که گفتیم برخی افراد ماهی‌های دیگری را به دلیل شباهت ظاهری به جای ماهی شیر به مشتریان می‌فروشند. به همین دلیل بهتر است که ماهی شیر را خوب بشناسید تا موقع خرید دچار مشکل نشوید. قبل از هر چیز باید بدانید که ماهی شیر بدن و سر کشیده‌ای دارد؛ دمش نازک و پوزه‌اش تیز است. ماهی شیر اندازه‌های بزرگی دارد. طول بزرگ‌ترین ماهی‌های شیر به دو متر و نیم نیز می‌رسد. در ضمن گوشت ماهی شیر اصلی سفید و نرم است. از طرفی بافت لایه‌لایه دارد. به همین دلیل بیشتر به صورت سرخ‌شده و قلیه طبخ می‌شود. چون موقع سرخ یا پخته شدن شکلش را از دست نداده و وا نمی‌رود. یکی از ماهی‌هایی که به شدت با ماهی شیر اشتباه گرفته می‌شود، ماهی قباد است. ماهی قباد پوزه کوتاه‌تری نسبت به ماهی شیر دارد و بدنش خال‌خالی است. از طرفی اندازه و وزن ماهی قباد از ماهی شیر کمتر است.

قیمت ماهی شیر | ماهی شیر جزو گران‌ترین ماهی‌های جنوب!

از آن‌جایی که ماهی شیر خواص متعددی دارد، بنابراین طرفدارانش بیشتر بوده و بنابراین نسبت به بسیاری از ماهی‌های دیگر گران‌قیمت‌تر است. ماهی شیر در بازار تا کیلویی 500 هزار تومان نیز فروخته می‌شود. هرچند نکته مهم این است که در برابر پول پرداختی، محصول خوب و با کیفیتی دریافت کنید. سایت لیان به شما کمک می‌کند تا هر مقدار ماهی شیر تازه که می‌خواهید در کمترین زمان ممکن با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در منزل خود تحویل بگیرید.

ماهی شیر تازه را از کجا بخریم؟ | از لیان کمک بگیرید!

در این مطلب درباره خواص ماهی شیر صحبت کردیم. گفتیم که ماهی شیر جزو بهترین و پرطرفدارترین ماهی‌های جنوب است که خاصیت فراوانی نیز دارد. ماهی شیر را به خاطر بافت لایه‌لایه‌اش بیشتر به صورت قلیه و سرخ‌شده مصرف می‌کنند. از خواص ماهی شیر می‌توان به ضد سرطان بودن، کمک به سلامت قلب و عروق، بهبود بیماری آسم در کودکان، جلوگیری از زایمان زودرس در مادران باردار و غیره اشاره کرد. خوردن ماهی شیر زیانی به بدن نمی‌رساند؛ مگر اینکه در مصرف آن زیاده‌روی کنید. به خصوص اگر طبع گرمی دارید. زیرا طبع ماهی شیر سرد و تر است. در ضمن یادتان باشد برخی مواد غذایی مثل دوغ و تخم‌مرغ را همراه ماهی نخورید چون مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. ماهی شیر و ماهی قباد به دلیل شباهت زیادشان در اکثر مواقع با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شود. در صورتی که بدن ماهی قباد خال‌خالی و پوزه‌اش کوتاه‌تر و بدن ماهی شیر خط‌خطی و پوزه‌اش بلندتر است. در ضمن ماهی شیر معمولا بزرگ‌تر و سنگین‌تر از ماهی قباد است. اگر نگرانید که ماهی شیر تقلبی بخرید یا ماهی شیری که می‌خرید، سالم و تازه نباشد؛ کافیست به سایت لیان مراجعه کنید. سایت لیان یک مجموعه تخصصی صید و توزیع ماهی و میگوی تازه و ارگانیک جنوب به سراسر ایران است. یکی از مشکلات پایتخت‌نشین‌ها و سایر استان‌هایی که از دریا دورند، عدم دسترسی به ماهی تازه است. سایت لیان این مشکل را حل کرده است. شعار لیان «ارگانیک بمانید» نشان‌دهنده تعهدش به ارسال محصولات ارگانیک، تازه و سالم به دست مشتریان است. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر درباره روند صید و توزیع محصولات لیان با شماره تلفن 021-66275095 تماس بگیرید. همچنین می‌توانید از طریق آدرس اینستاگرام mahijoonoob زمان صید ماهی، قیمت ماهی و میگو تازه جنوب، نحوه سفارش دهی و دستورپخت انواع ماهی جنوب را دنبال کنید.

سوالات متداول

خواص ماهی شیر چیست؟

ماهی شیر، یکی از محبوب‌ترین ماهی‌های جنوب، خواص بی‌شماری دارد؛ باعث بهبود بیماری‌های قلب و عروق می‌شود؛ کلسترول خون را کاهش می‌دهد و باعث افزایش چربی خوب بدن می‌شود؛ هوش کودکان را افزایش می‌دهد؛ به رشد جنین در رحم مادر کمک می‌کند؛ از زایمان زودرس زنان باردار پیشگیری می‌کند و از بیماری آسم در کودکان جلوگیری می‌کند.

طبع ماهی شیر چیست؟

طبع ماهی شیر نیز مانند بسیاری از ماهی‌های جنوب سرد و تر است. بنابراین بهتر است که پس از خوردن ماهی شیر یک خوراکی با طبع گرم مثل خرما یا چای دارچین بخورید. اگر طبع گرمی دارید در خوردن ماهی شیر افراط نکنید.

چگونه ماهی شیر تقلبی را از اصلی تشخیص دهیم؟

گاهی خریداران ماهی شیر به دلیل شباهت‌هایی که با برخی از ماهیان دیگر دارد و نیز به دلیل پرطرفدار بودنش با مشکل ماهی شیر تقلبی مواجه می‌شوند. یکی از ماهی‌هایی که شباهت زیادی به ماهی شیر دارد، ماهی قباد است. ماهی قباد طول کمتر و پوزه کوتاه‌تری نسبت به ماهی شیر دارد و بدنش خال‌خالی است. در صورتی که بدن ماهی شیر پر از خط است.
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
خانه