مجله لیان

صدف خوراکی چیست و چه فوایدی دارد ؟

صدف خوراکی

خلاصه

صدف ها نرم تنان دوکفه ای هستند که بسیار مغذی هستند و ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشند. آنها منبع خوبی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و سرشار از مواد معدنی مانند روی، سلنیوم و آهن هستند.

صدف خوراکی چیست ؟

صدف ها نرم تنان دوکفه ای هستند که به خانواده Ostreidae تعلق دارند. آنها نقش حیاتی در اکوسیستم ایفا می کنند ، کیفیت آب را با فیلتر کردن آلاینده ها بهبود می بخشند و به ایجاد زیستگاه های مناسب برای ماهی ها، بی مهرگان و سایر صدف ها کمک می کنند.قسمت خوراکی صدف بدن داخلی آن می شود، که به آن گوشت نیز می گویند. بسیاری از مردم از خواص افزایش دهنده میل جنسی صدف آگاه هستند . در این مقاله ارزش غذایی  صدف، فواید و خطرات و نگرانی‌های احتمالی در مورد خوردن صدف و طرز تهیه صدف مورد بحث قرار میگیرد.

خوراک صدف

فواید سلامتی صدف خوراکی

صدف ها بسیار مغذی و حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که می توانند فواید سلامتی زیادی به همراه داشته باشند.

پروتئین : صدف ها منبع بالایی از پروتئین هستند و کالری نسبتا کمی دارند، در نتیجه باعث ایجاد احساس سیری در افراد می شوند. تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی با پروتئین بالاتر، بهتر می تواند به کاهش چاقی کمک کند. دریافت کافی پروتئین برای حفظ سلامت عضلات، استخوان ها و بافت ها حیاتی است.

روی : این عنصر پشتیبان چندین عملکرد در بدن می باشد، مانند ایمنی، بهبود زخم، و رشد و نمو. همچنین در عملکرد جنسی نقش بسزایی دارد، به همین علت بسیاری از افراد صدف را یک داروی غرایز جنسی می دانند.

ویتامین B12: منبع مورد اعتماد برای سلامت بافت عصبی، عملکرد مغز و تولید گلبول های قرمز خون است. وقتی سطح این ویتامین کم باشد، افراد ممکن است دچار آسیب عصبی و خستگی شوند.

اسیدهای چرب امگا ۳: این اسیدهای چرب ممکن است در سلامت قلب، عملکرد مغز و رشد و تکامل نقش داشته باشند. آنها همچنین دارای خواص ضد التهابی هستند و ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کنند.

آهن: این ماده معدنی حیاتی می باشد برای عملکرد مناسب هموگلوبین در خون. همچنین منبع مورد اعتماد برای رشد، رشد عصبی و تولید برخی هورمون ها است. سطح پایین آهن ممکن است به نارضایتی جنسی کمک کند، به همین علت بسیاری از افراد صدف را یک داروی غرایز جنسی می دانند.

منیزیم: این ماده معدنی عملکردهای زیادی در بدن دارد، از جمله عملکرد ماهیچه ها و اعصاب ، تنظیم فشار خون و افزایش سیستم ایمنی.

پتاسیم: یک ماکرومینرال (مواد معدنی اصلی) ضروری است که از فرآیندهای کلیدی در بدن مانند عملکرد کلیه ها، قلب، ماهیچه ها و سیستم عصبی پشتیبانی می کند.

سلنیوم: ماده معدنی ضروری که نقش مهمی در عملکرد تیروئید و متابولیسم دارد. همچنین حاوی خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است به محافظت در برابر سرطان و بیماری قلبی کمک کند.

ارزش غذایی صدف خوراکی

به گفته وزارت کشاورزی، ۱۰۰ گرم صدف خام حاوی:

کالری: ۸۱ کیلو کالری

پروتئین: ۹.۴۵ گرم

چربی ها: ۲.۳۰ گرم

کربوهیدرات: ۴.۹۵ گرم

روی: ۱۶.۶ میلی گرم (میلی گرم)

مس: ۱.۵۸ میلی گرم

ویتامین ۱۶ :B12  میکروگرم

آهن: ۵.۱۱ میلی گرم

منیزیم: ۲۲ میلی گرم

پتاسیم: ۱۶۸ میلی گرم

سلنیوم: ۷۷ میکروگرم

خوراک دریایی

خطرات و نگرانی های احتمالی در خوردن صدف خوراکی

در حالی که صدف ها می توانند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند، ممکن است برخی نگرانی های بالقوه را نیز ایجاد کنند.

آلرژی به صدف: برخی افراد می توانند واکنش های آلرژیک را پس از خوردن صدف تجربه کنند. در بین افراد مختلف، علائمی متفاوتی دارد و ممکن است شامل استفراغ، درد معده و تنگی نفس باشد.

آلاینده ها: صدف ها، به خصوص اگر به صورت خام خورده شوند، می توانند حاوی آلاینده هایی مانند باکتری های مضر باشند. به عنوان مثال، حاوی باکتری ویبریو باشد که ممکن است باعث اسهال، استفراغ شود. پختن آنها با تکنیک های مناسب می تواند باکتری های مضر را از بین ببرد.

طرز تهیه صدف خوراکی

مردم می توانند صدف ها را به روش های مختلفی مانند بخار پز، آب پز، سرخ کردن و … طبخ کنند. در حالی که برخی از افراد ممکن است از خوردن صدف خام لذت ببرند، اما می تواند خطرناک باشد. خوردن صدف خام یا نیم پز می تواند افراد را در معرض خطر بیماری های ناشی از غذا قرار دهد. صدف های حاوی باکتری معمولاً ظاهر، بو یا طعم متفاوتی با سایر صدف های بی ضرر ندارند. بنابراین، پختن درست آنها تنها راه برای از بین بردن باکتری های مضر است.

دستورالعمل‌هایی برای طبخ ایمن صدف :

صدف ها را بجوشانید تا پوسته آن باز شود و ۳ تا ۵ دقیقه دیگر به جوشاندن صدف ها ادامه دهید . فقط صدف هایی را بخورید که در حین پخت باز می شوند و صدف هایی را که بعد از پخت کاملا باز نمی شوند را دور بریزید.

برای مشاهده ویدیو آموزشی طرز تهیه خوراک صدف کلیک کنید.

روش های دیگر:

صدف ها را در روغن به مدت حداقل ۳ دقیقه در دمای ۳۷۵ درجه فارنهایت (۱۹۰.۵ درجه سانتیگراد) سرخ کنید.

یا روی حرارت مستقیم به مدت ۳ دقیقه کباب کنید.

یا در دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت (۲۳۲.۲ درجه سانتیگراد) به مدت ۱۰ دقیقه بپزید.

قیمت صدف خوراکی

جهت راهنمایی درباره انواع صدف ها با کارشناسان لیان در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *