قلیه ماهی یکی از معروف‌ترین غذاهای جنوب ایران است. برای تهیه قلیه ماهی احتیاج به ماهی تازه جنوب و برخی سبزیجات دارید. مصرف قلیه ماهی به دلیل مواد مغذی فراوان موجود در ماهی و سبزیجات فواید بسیار زیادی برای انسان، به خصوص برای کودکان و افراد مسن دارد. در ادامه درباره طرز تهیه قلیه ماهی و فواید این غذای خوشمزه و معروف توضیح می‌دهیم.

خواص قلیه ماهی | خوردن قلیه ماهی چه فوایدی دارد؟

ماهی اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده قلیه ماهی است. بنابراین خورشت محبوب جنوبی ما سرشار از امگا3 و اسیدهای چرب مفید است. از طرفی ویتامین A زیادی نیز در ماهی وجود دارد. در نتیجه مصرف قلیه ماهی به سلامت پوست و مو و همچنین بهبود کیفیت عملکرد قلب و عروق و سیستم مغز کمک می‌کند. از طرفی بینایی فرد نیز تقویت شده و در برابر بیماری‌هایی مثل سرطان مقاوم می‌شود. البته یادتان باشد که در تهیه قلیه ماهی به هیچ عنوان از روغن سرخ‌کردنی زیاد استفاده نکنید.

اگر شما نیز یکی از طرفداران قلیه ماهی به شمار می‌آیید یا به تهیه قلیه ماهی علاقمندید، می‌توانید بهترین و تازه‌ترین ماهی‌های جنوب را از سایت لیان تهیه کنید.

طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی | طرز تهیه معروف‌ترین غذای جنوب را یاد بگیرید!

برای تهیه قلیه ماهی جنوبی به خرید ماهی جنوب تازه و برخی سبزیجات نیاز دارید. در ضمن وجود سیر و پیاز نیز از ضروریات محسوب می‌شود. در ادامه مواد لازم برای تهیه قلیه ماهی و طرز تهیه‌اش را شرح می‌دهیم.


مواد لازم:

  • فیله ماهی
  • گشنیز
  • شنبلیله
  • پیاز
  • سیر
  • تمر هندی
  • آرد
  • رب گوجه‌فرنگی
  • نمک و فلفل، فلفل قرمز، زردچوبه، کاری

طرز تهیه:

پیش از هر چیز سبزی‌ها را خرد کنید و در ماهی‌تابه با مقدار کمی روغن تفت دهید. سبزی‌ها باید به قدری تفت داده شوند که رنگشان تیره شود. سپس ماهی را تمیز کرده و به ادویه‌های دلخواه و روغن زیتون آغشته کنید و مدتی بگذارید تا طعم‌دار شوند. تمر هندی را همراه با آب در قابلمه ریخته و چند دقیقه بجوشانید. پیاز را خرد کرده و تفت دهید. سپس سیر را خرد کرده و به پیاز اضافه کنید. به مخلوط سیر و پیاز، ادویه‌های لازم را بیفزایید و سپس رب گوجه‌فرنگی را به ترکیب اضافه کنید.

اجازه دهید تا رب با مواد داخل قابلمه خوب تفت بخورد تا بوی خامی آن از بین برود. سپس سبزی‌های سرخ‌شده را به مخلوط درون قابلمه اضافه کرده و روی ترکیب آب بریزید. تمر هندی را صاف کرده و پس از اینکه آب جوش آمد، به آن اضافه کنید و اجازه دهید که خورشت به مدت یک ساعت روی شعله کم باقی بماند. ماهی‌ها را جداگانه سرخ کرده و پس از یک ساعت به خورشت اضافه کنید. اجازه دهید تا خورشت 45 دقیقه دیگر روی شعله بسیار کم بماند.

طرز تهیه قلیه ماهی

طرز تهیه قلیه ماهی شمالی | شمالی‌ها چگونه قلیه ماهی درست می‌کنند؟

قلیه ماهی در اصل یک غذای جنوبی محسوب می‌شود، اما از آن‌جا که در شمال نیز ماهی به وفور موجود است، طرز تهیه قلیه ماهی شمالی نیز طرفداران خاص خودش را دارد.

قلیه ماهی شمالی شباهت زیادی به همتای جنوبی خود دارد. اما یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایشان را می‌توان استفاده از رب انار به جای تمر هندی دانست. در ضمن شمالی‌ها درون قلیه ماهی، مقداری گردوی آسیاب‌شده نیز می‌ریزند. تفاوت بعدی قلیه ماهی شمالی در استفاده از یک سبزی محلی به نام «چوچاق» یا «شوشاق» است. چوچاق عطر و طعم خاصی به خورشت می‌دهد.

برخی از مردم جنوب برای تهیه قلیه ماهی از میگو نیز استفاده می‌کنند که به آن «قلیه میگو» می‌گویند. طرز تهیه قلیه میگو با قلیه ماهی تفاوت چندانی ندارد. اما هنگام خرید میگو باید حواستان باشد که تازه‌ترین‌ها را انتخاب کنید.

طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی | آیا از تن ماهی هم می‌توان برای قلیه ماهی استفاده کرد؟

برخی افراد طعم ماهی تازه را نمی‌پسندند یا در برخی مواقع به ماهی تازه دسترسی ندارند. در این شرایط هم می‌توان یک قلیه ماهی خوشمزه درست کرد. تن ماهی جایگزین خوبی برای ماهی تازه محسوب می‌شود. طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی تفاوت خاصی با روش رایج ندارد. فقط در مرحله اضافه کردن ماهی باید کنسروهایی را که از قبل جوشانده‌اید به خورشت اضافه کنید. سپس یک ربع صبر کنید تا تن ماهی طعم خورشت را بگیرد.

راز خوشمزگی قلیه ماهی | نکات طلایی که باید درباره تهیه قلیه ماهی بدانید!

برای اینکه قلیه ماهی خوشمزه‌ای داشته باشید، باید نکات ریزی را رعایت کنید؛ نکاتی که اصطلاحا به آن‌ها «فوت کوزه‌گری» یا فوت‌وفن آشپزی می‌گوییم. مهم ترین نکات طلایی قلیه ماهی عبارتند از:

  • مهم‌ترین نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید، این است که شنبلیله زیادی استفاده نکنید. چون طعم خورشت تلخ می‌شود.
  • نکته دیگر اینکه به طور کلی جنوبی‌ها ماهی درون قلیه ماهی را قبل از قرار دادن در خورشت سرخ نمی‌کنند. اگر شما مزه قلیه ماهی را بدین صورت دوست ندارید، می‌‌توانید ماهی را سرخ کنید، اما نباید ماهی را به حدی تفت دهید که خشک شود.
  • طعم‌دار کردن ماهی قبل از اینکه درون خورشت جای بگیرد، نکته بسیار مهمی است.
  • برای از بین بردن بوی زهم ماهی می‌توانید از تخم گشنیز، روغن زیتون و انواع ادویه استفاده کنید.
  • سبزی‌ها را حسابی ریز و خرد کنید. سبزی درشت مانع خوب جا افتادن خورشت می‌شود و هنگام خوردن قلیه ماهی به اصطلاح «زیر دندان می‌آید» و در ضمن از تیرگی خورشت نیز می‌کاهد.
  • بهتر است برای قلیه ماهی از ماهی‌های گوشتی و فیله ماهی استفاده کنید. ماهی‌هایی که استخوان‌های ریز زیاد دارند، مناسب قلیه ماهی نیستند. بنابراین بهترین گزینه برای تهیه قلیه ماهی، ماهی تازه گوشتی و بدون خار جنوب است.

راز خوشمزگی قلیه ماهی مانند تمامی خورشت‌های ایرانی در «جا افتادن» است. بنابراین اجازه دهید که خورشت جا بیفتد و روغن پس بدهد.

ماهی تازه و ارگانیک جنوب را از کجا بخرم؟ از لیان کمک بگیرید!

در این مطلب درباره طرز تهیه قلیه ماهی صحبت کردیم. قلیه ماهی یکی از معروف‌ترین غذاهای جنوب ایران است که البته در شمال کشور نیز با دستور پخت خاص خودش تهیه می‌شود. اصلی‌ترین مواد قلیه ماهی جنوبی را ماهی، گشنیز و شنبلیله، تمر هندی و سیر و پیاز تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین تفاوت‌های قلیه ماهی شمالی با نوع جنوبی آن استفاده از رب انار به جای تمر هندی است. در ضمن شمالی‌ها از گردوی آسیاب‌شده و نوعی سبزی محلی به نام چوچاق نیز در قلیه ماهی استفاده می‌کنند.

برای تهیه قلیه ماهی به ماهی تازه نیاز دارید. بهترین نوع ماهی برای تهیه خورشت معروف جنوبی، انواع ماهی جنوب است که هم جزو ماهی‌های گوشتی به شمار می‌آیند و هم استخوان‌های ریز ندارند. برای تهیه ماهی تازه و ارگانیک جنوب، با مجموعه لیان ارتباط بگیرید. لیان یکی از فروشگاه‌های تخصصی فروش آنلاین ماهی و میگو تازه جنوب به سراسر ایران است. از طریق شماره تلفن‌های ۰۲۱۶۶۲۷۵۰۹۵۰۹۱۷۴۴۰۱۵۹۰ با کارشناسان مجموعه لیان تماس بگیرید. همچنین می‌توانید از طریق آدرس اینستاگرام mahijoonoob زمان صید ماهی، قیمت ماهی و میگو تازه جنوب، نحوه سفارش دهی و دستورپخت انواع ماهی جنوب را دنبال کنید.

سوالات متداول

قلیه ماهی از چه موادی تشکیل می‌شود؟

قلیه ماهی یکی از معروف‌ترین غذاهای جنوب  کشور است که اجزای اصلی تشکیل‌دهنده آن ماهی، سبزیجاتی مثل شنبلیله و گشنیز، تمر هندی و سیر و پیاز محسوب می‌شوند.

آیا می‌توان قلیه ماهی را با تن ماهی درست کرد؟

اگر طعم ماهی تازه را در خورشت دوست ندارید، می‌توانید از تن ماهی استفاده کنید. وقتی تن ماهی جوشانده‌شده را به سایر مواد اضافه کردید، اجازه دهید که قلیه یک ربع روی شعله با حرارت کم باقی بماند تا تن ماهی عطر و طعم خورشت را به خود بگیرد.

قلیه ماهی شمالی چه تفاوتی با قلیه ماهی جنوبی دارد؟

قلیه ماهی در برخی نقاط شمال نیز تهیه می‌شود؛ با این تفاوت که شمالی‌ها به جای تمر هندی در خورشت رب انار می‌ریزند و   گردوی آسیاب‌شده و نوعی سبزی محلی به نام چوچاق را نیز به قلیه ماهی می‌افزایند.

‫0/5 ‫(0 نظر)
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
خانه