طرز تهیه سس ماهی | ماهی را بدون بوی زهم نوش جان کنید!

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی به شمار می‌آیید که بوی زهم ماهی اذیتتان می‌کند، ولی به خاطر خواص ماهی تمایل به مصرفش دارید، مقاله پیش‌رو بسیار مناسبتان است. سس ماهی یکی از طعم‌دهنده‌های جذابی است که برای بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله همراه با مجموعه لیان به چند روش طرز تهیه سس ماهی را آموزش می‌دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه سس ماهی قزل آلا | سس بشامل فرانسوی برای ماهی!

یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفداترین ماهی‌ها در ایران ماهی قزل‌آلاست. بسیاری افراد ماهی قزل‌آلا را بدون هیچ‌گونه طعم‌دهنده‌ای می‌خورند؛ اما برخی نیز بوی ماهی را چندان نمی‌پسندند و تمایل دارند که سس مخصوص آماده کنند. سس ماهی را یا به طور جداگانه همراه با ماهی می‌توانید میل کنید. یا اینکه ماهی را آغشته به سس کرده و سپس گریل یا سرخ کنید. یکی از خوشمزه‌ترین سس‌هایی که هم در ایران و هم در کشورهای خارجی برای ماهی قزل‌آلا استفاده می‌کنند، سس بشامل است. سس بشامل یا همان سس سفید خاستگاه فرانسوی دارد. در ادامه مواد لازم و طرز تهیه سس ماهی قزل آلا یا همان سس بشامل را توضیح می‌دهیم.

مواد لازم

  • کره
  • آرد
  • شیر
  • جوز هندی
  • برگ بو
  • نمک و فلفل
  • طرز تهیه

ابتدا کره را روی شعله ملایم ذوب کنید. سپس آرد را به آن اضافه کنید و حدود چهار الی پنج دقیقه هم بزنید. حواستان باشد که آرد را بیش از حد تفت ندهید تا رنگ قهوه‌ای به خود نگیرد. حالا ماهی‌تابه را از روی گاز بردارید. شیر را آرام آرام به ترکیب اضافه و هم‌زمان خوب هم بزنید تا گلوله نشود. وقتی آرد کاملا در شیر حل شد، ماهی‌تابه را روی گاز بگذارید. حال جوز هندی، برگ بو و نمک و فلفل را اضافه کنید. ترکیب را به مدت پنج دقیقه هم بزنید و وقتی که جوشید از روی گاز بردارید. حالا برگ بو را از داخل مواد دربیاورید. سس بشامل شما آماده است.

 

طرز تهیه سس ماهی جنوبی | سس‌های تند و خوشمزه جنوب!

خوردن ماهی با روش‌های مختلف مثل کبابی، سرخ‌کرده، قلیه ماهی و غیره در جنوب ایران رواج بسیاری دارد. یکی از روش‌های تهیه ماهی در جنوب، استفاده از سس‌هایی با طعم‌های مختلف است. برخی از این سس‌ها در کشورهای عربی نیز رواج دارند. در ادامه طرز تهیه دو سس ماهی جنوبی را به شما آموزش می‌دهیم، اما قبل از شروع، خرید ماهی جنوب تازه و فیله‌ای مهم‌ترین مرحله به شمار می‌آید.

 
طرز تهیه سس ماهی جنوبی

1- سس دقوس | سس ماهی پرطرفدار در شهرهای جنوبی و کشورهای عربی!

سس دقوس نوعی سس ماهی است که هم در استان‌های جنوبی مثل هرمزگان، بوشهر و خوزستان تهیه می‌شود و هم در کشورهای عرب زبان جایگاه خاص خود را دارد. مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده سس دقوس، گوجه‌فرنگی و تمر هندی است. 

پس از اینکه تمر هندی را طبق روال در آب جوش حل کرده و از صافی رد کردید، گوجه‌ها را پوست بکنید؛ سیر را رنده کرده و در روغن تفت بدهید. رب گوجه را به سیر اضافه کنید. فلفل سیاه و قرمز را بیفزایید. گوجه‌های پوست‌کنده را داخل ماهی‌تابه بریزید و صبر کنید تا آبشان کشیده شود. تمر هندی صاف شده و نمک را در ماهی‌تابه بریزید. سس را تا زمانی که به غلظت دلخواهتان برسد، روی شعله بگذارید و هم بزنید. یادتان باشد که اگر هر کدام از مواد را به طور جداگانه تفت دهید و سپس ترکیب کنید، سس طعم بهتری خواهد گرفت.

 

2- سس کراهی | سس ماهی محبوب در استان سیستان و کشورهای پاکستان و هندوستان!

یکی دیگر از سس‌های معروف جنوب برای ماهی، سس کراهی است. سس کراهی بیشتر در استان سیستان و بلوچستان استفاده می‌شود و در کشورهای هندوستان و پاکستان نیز طرفداران زیادی دارد. 

برای تهیه سس کراهی، گوجه‌ها را پوست بکنید و رنده کنید. پیازها را خرد کرده و در روغن تفت دهید. سپس ماست را به پیاز اضافه کنید. سیر را له کنید و با زنجبیل و فلفل سبز در مخلوط‌کن بیندازید. سپس این ترکیب را در روغن تفت دهید. زیره سبز، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین، میخک و جوز هندی را با هم ترکیب کنید و کمی تفت دهید. سپس گوجه رنده شده و ترکیب سیر و زنجبیل و فلفل سبز را با ادویه‌ها مخلوط کنید. ماست و پیاز داغ را به ترکیب بیفزایید. تا زمانی که غلظت سس به مقدار دلخواهتان برسد، مواد را روی شعله ملایم قرار دهید و هم بزنید.

 

طرز تهیه سس ماهی با رب گوجه | سس ساده و راحت برای ماهی!

ادویه‌ها در اکثر موارد اجزای اصلی سس‌های ماهی را تشکیل می‌دهند؛ اما برخی افراد علاقه چندانی به مصرف زیاد ادویه ندارند. اگر شما هم جزو همین دسته افراد محسوب می‌شوید، می‌توانید با کمی رب گوجه‌فرنگی، سیر رنده‌شده، آب مرغ و مقداری نمک و فلفل و زردچوبه سس خوشمزه‌ای برای ماهی درست کنید. سیر را رنده کنید و تفت دهید؛ رب گوجه‌فرنگی یا گوجه‌فرنگی پوره‌شده را به سیر بیفزایید و تفت دهید. سپس ادویه‌ها را اضافه کنید و آب مرغ را هم به ترکیب بیفزایید. با خرید میگو می‌توانید از این سس برای تهیه میگوی سرخ‌شده یا میگوپلو هم استفاده کنید.

 

طرز تهیه سس ماهی با گردو و رب انار | سس مورد علاقه شمالی‌ها برای ماهی!

گردو و رب انار از اجزای جدا نشدنی غذاها و طعم‌دهنده‌های شمالی به شمار می‌آیند. ماهی نیز در شمال کشور جزو غذاهای محبوب است. بنابراین می‌توانید با مقداری رب انار ترش، گردوی آسیاب‌شده، شکر و پیاز یک سس خوشمزه ماهی تهیه کنید. ابتدا پیاز را رنده کنید و با روغن و ادویه دلخواه تفت دهید. سپس رب انار و گردوی آسیاب‌شده را اضافه کنید و بگذارید بجوشد. در نهایت زعفران و شکر را بیفزایید و اجازه دهید پنج دقیقه روی شعله بماند و جا بیفتد.

از سس رب انار و گردو علاوه بر ماهی‌های شمال می‌توانید برای تهیه ماهی‌های جنوب نیز استفاده کنید. برای خرید ماهی شیر، ماهی قباد، ماهی حلوا و سایر ماهی‌های تازه جنوب به سایت لیان مراجعه کنید.

 
طرز تهیه سس ماهی با گردو و رب انار

ماهی تازه را از کجا بخرم؟ | از لیان کمک بگیرید!

در این مطلب درباره طرز تهیه سس ماهی صحبت کردیم. سس ماهی برای از بین بردن بوی زهم ماهی و طعم‌دار کردنش کاربرد زیادی دارد. سس بشامل یا سس سفید یکی از انواع سس‌هاست که ریشه‌ای فرانسوی دارد و در ایران همراه با ماهی قزل‌آلا سرو می‌شود. مردم جنوب نیز روش‌های زیادی برای تهیه سس ماهی خوشمزه می‌شناسند. مثلا سس دقوس و سس کراهی جزو معروف‌ترین سس‌های ماهی جنوب به شمار می‌آیند که در کشورهای عربی و هندوستان و پاکستان نیز رواج دارند.

سس ماهی باعث می‌شود که ماهی عطر و طعم بهتری بگیرد، اما مهم‌ترین نکته، تازه بودن خود ماهی است. تهیه ماهی تازه در بیشتر نقاط ایران کار آسانی نیست؛ اما سایت لیان این امکان را فراهم کرده که از سراسر ایران بتوانید در کمترین زمان، بهترین و تازه‌ترین انواع ماهی‌ و میگو جنوب را درب منزل خود دریافت کنید. لیان ماهی صید روز را به صورت پاک‌ و اسلایس شده در بسته‌بندی‌های بهداشتی به سرتاسر ایران ارسال می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روند صید و ارسال ماهی و میگو تازه و ارگانیک جنوب با شماره تلفن‌های 0216627509509174401590 تماس بگیرید. همچنین می‌توانید از طریق آدرس اینستاگرام mahijoonoob زمان صید ماهی، قیمت ماهی و میگو تازه جنوب، نحوه سفارش دهی و دستورپخت انواع ماهی جنوب را دنبال کنید.

 

سوالات متداول

چند نوع سس ماهی وجود دارد؟

سس ماهی انواع مختلفی دارد که از این میان می‌توان به سس بشامل یا سس سفید فرانسوی، سس دقوس جنوبی، سس کراهی هندی و سس گوجه‌فرنگی اشاره کرد که هر کدام عطر و طعم خاصی به ماهی می‌بخشند.

 

سس بشامل چیست؟

سس بشامل نوعی سس سفید فرانسوی است که در تهیه‌اش از برگ بو، جوز هندی، کره، آرد و شیر استفاده می‌شود. بسیاری افراد سس بشامل را همراه با ماهی قزل‌آلا سرو می‌کنند.

 

سس ماهی جنوبی را چگونه تهیه می‌کنند؟

سس ماهی جنوبی انواع مختلفی دارد. سس دقوس یکی از انواع سس‌هاست که بیشتر در استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان و  همینطور در کشورهای عربی استفاده می‌شود. نوعی سس نیز به نام سس کراهی وجود دارد که در استان سیستان و بلوچستان و کشورهای هندوستان و پاکستان رواج زیادی دارد.

‫0/5 ‫(0 نظر)
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
خانه