طرز تهیه ته چین ماهی | چگونه با ماهی ته‌چین درست کنیم؟

طرز تهیه ته چین ماهی در جای‌جای ایران با یکدیگر تفاوت دارد. مردم هر منطقه جغرافیایی با توجه به ذائقه و سلیقه خود روش خاص خودشان را برای آماده‌سازی ته‌چین دارند. مثلا در برخی از مناطق جنوب کشور ماهی را ابتدا شکم‌پر کرده و سپس برای تهیه ته‌چین با برنج مخلوط می‌کنند. اگر می‌خواهید با چند طرز تهیه ته چین ماهی آشنا شوید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

 

طرز تهیه ته چین ماهی تن | آیا با تن ماهی هم می‌توان ته‌چین درست کرد؟

تن ماهی همراه با برنج سفید یا شویدپلو یکی از غذاهای مورد علاقه ایرانی‌ها محسوب می‌شود. معمولا در سفره‌های ایرانی برنج و کنسرو تن ماهی جوشانده شده را به صورت جداگانه سرو می‌کنند؛ اما جالب است بدانید که می‌توان با برنج و تن ماهی یک ته‌چین خوشمزه درست کرد. در ادامه طرز تهیه ته چین ماهی تن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم:

  • نمک، فلفل، پاپریکا، دارچین، زردچوبه
  • تخم گشنیز
  • زعفران
  • پیاز
  • گشنیز تازه
  • برنج
  • تن ماهی

طرز تهیه:

قبل از هر چیز کنسرو تن ماهی را حدود 20 دقیقه در آب بجوشانید. سپس پیاز را خرد کنید و تفت دهید. ادویه‌هایی مثل زردچوبه، نمک و فلفل، پاپریکا و تخم گشنیز را به پیاز اضافه کنید و تن ماهی را نیز بیفزایید. مواد را کمی تفت دهید. برنجی را که از قبل خیسانده‌اید، آب‌کش کنید و پس از آب‌کشی با گشنیز تازه خرد شده مخلوط کنید. سپس برنج را دو قسمت کنید. نیمی از آن را با مواد حاوی تن ماهی مخلوط کنید و درون قابلمه بریزید. سپس باقی برنج را هم روی آن ریخته و بگذارید که دم بکشد. برای خوشمزه‌تر شدن غذا می‌توانید کمی دارچین روی برنج بریزید. در ضمن می‌توانید ته قابلمه را با ورقه‌های سیب‌زمینی آغشته به نمک و روغن پر کنید تا ته‌دیگ سیب‌زمینی خوشمزه داشته باشید.

اگر بین خرید ماهی شیر تازه یا تن ماهی مردد مانده‌اید یا کلا فکر می‌کنید که از ماهی تازه برای ته‌چین استفاده کنید یا تن ماهی، ما ماهی تازه و ارگانیک را پیشنهاد می‌کنیم.

 

طرز تهیه ته چین ماهی جنوبی | جنوبی‌ها چگونه ته‌چین درست می‌کنند؟

مهم‌ترین نکته در تهیه ته چین ماهی جنوبی استفاده از فلفل قرمز و سیاه است. از طرفی سیر و پیاز نیز در این دستور مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته‌ای که نباید فراموش کنید، استفاده از تمر هندی است. تمر هندی در غذای مردم جنوب از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. برای تهیه ته‌چین ماهی، خرید ماهی سرخو ، ماهی حلوا ، ماهی قباد یا هر ماهی جنوب گوشتی دیگر را در برنامه‌های خود قرار دهید.
برای تهیه ته چین ماهی جنوبی که به آن «ته‌انداز» می‌گویند، ابتدا ماهی را پاک کنید و با نمک، فلفل و آب‌لیمو طعم‌دار کنید. لوبیای چشم بلبلی را خیس کنید و بپزید. پیاز و سیر را خرد کنید و تفت دهید. سپس گشنیز، شنبلیله و شوید را به طور کامل خرد کنید. تمر هندی را با آب مخلوط کنید و صاف کنید. همه مواد را با هم ترکیب کنید. حالا شکم ماهی را به آرامی شکاف دهید و مواد را در شکم ماهی قرار دهید. ماهی را در ماهی‌تابه به خوبی سرخ کنید تا رنگش تغییر کند. برنج را به صورت آب‌کش آماده کنید و لوبیا را نیز به آن اضافه کنید. ماهی سرخ‌شده را ته قابلمه قرار دهید و برنج و لوبیا را روی ماهی بریزید و اجازه دهید که دم بکشد.

از کجا ماهی تازه جنوب بخرم؟ با کارشناسان مجموعه لیان ارتباط بگیرید!

در این مطلب درباره طرز تهیه ته چین ماهی صحبت کردیم. گفتیم که ته‌چین انواع مختلفی دارد و در برخی نقاط کشور علاوه بر مرغ، گوشت یا بادمجان با ماهی نیز ته‌چین درست می‌کنند. برای تهیه ته‌چین ماهی حتما باید از قبل استخوان‌هایش را دربیاورید و ماهی را خوب طعم‌دار کنید. اگر به ماهی تازه دسترسی نداشتید، می‌توانید از تن ماهی نیز برای درست کردن ته‌چین استفاده کنید. اما ماهی تازه جنوب برای ته چین بی‌نظیر است.

خرید ماهی تازه یکی از دغدغه‌های مهم است. چون ماهی مواد مغذی بسیاری دارد و برای رشد و سلامت اعضای مختلف بدن مثل قلب و عروق، مغز، بینایی و پوست و مو مفید است. خوب می‌دانیم که در اکثر نقاط ایران دسترسی فوری به ماهی تازه وجود ندارد.

در هیمن راستا سایت لیان بستری فراهم کرده تا بتوانید با خیال راحت ماهی تازه جنوب را سفارش دهید و به صورت پاک‌شده و در بسته‌بندی بهداشتی در منزل تحویل بگیرید. ماهی جنوب و میگو را در هر اندازه‌ای که بخواهید، دریافت خواهید کرد و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. برای اطلاعات بیشتر درباره روند صید و ارسال با شماره تلفن‌های 02166275095-و09174401590تماس بگیرید. همچنین می‌توانید از طریق آدرس اینستاگرام mahijoonoob زمان صید ماهی، قیمت ماهی و میگو تازه جنوب، نحوه سفارش دهی و دستورپخت انواع ماهی جنوب را دنبال کنید.

 

سوالات متداول 

چند نوع ته چین ماهی وجود دارد؟

ته‌چین انواع مختلفی دارد و می‌توان آن را با گوشت، مرغ، بادمجان و ماهی درست کرد. در جنوب کشور تهیه ته‌چین ماهی رواج بسیاری دارد. یادتان باشد که قبل از شروع کار استخوان‌های ماهی را دربیاورید.

آیا می‌توان با تن ماهی ته‌چین درست کرد؟

اگر به ماهی تازه دسترسی ندارید، می‌توانید از تن ماهی برای تهیه ته‌چین استفاده کنید. کنسرو تن ماهی را باید قبل از مصرف حدود 20 دقیقه بجوشانید.

 

در ته‌چین ماهی جنوبی از چه موادی استفاده می‌کنیم؟

 نوعی ته‌چین ماهی به نام ته‌انداز در جنوب کشور تهیه می‌شود که اجزای اصلی آن را لوبیا چشم‌بلبلی، تمر هندی، فلفل قرمز و سیاه و سیر و پیاز تشکیل می‌دهند.

‫5/5 ‫(1 نظر)
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
خانه